Mobiilipankki

Mobiilipankki Tietoa palvelusta Käyttöohjeet Hinnat ja ehdot Mobiilipankki

Mobiilipankin edut sinulle

Mobiilipankki-ikoni
  • Ladattavissa maksutta iPadille sekä Android-, iPhone- ja Windows Phone  -puhelimiin.
  • Mukana tarpeellisimmat päivittäiset pankkipalvelut.
  • Mobiilipankkiin kirjaudut pysyvällä salasanalla tai Nordea Tunnusluvut-sovelluksella. Pysyvän salasanan voit luoda itsellesi verkko- tai mobiilipankissa. Tunnuslukusovelluksen otat käyttöösi omassa verkkopankissasi. Sekä tunnuslukusovelluksen että pysyvän salasanan käyttöönotossa tarvitset pankkitunnukset
  • Sovellusta päivitetään jatkuvasti asiakkaidemme toiveiden perusteella
  • Käytössä vuorokauden ympäri.

Mobiilipankissa voit:

  • katsoa tiliesi saldo- ja tapahtumatiedot 
  • tehdä tilisiirtoja omien tiliesi välillä 
  • maksaa laskuja 
  • lukea maksun tiedot viivakoodi- ja QR-koodinlukijalla 
  • tarkistaa korttiesi tiedot ja tehdä omia siirtoja korttiluotolta. 
  • muuttaa korttiasetuksia 
  • tarkistaa lainojesi tiedot 
  • seurata arvo-osuustiliesi ja rahastojesi kehitystä 
  • lukea ja lähettää verkkopankin posteja 
  • vertailla eri maiden valuuttoja valuuttalaskurilla
Tietoa palvelusta

Mobiilipankissa hoidat pankkiasiasi sujuvasti

Mobiilipankissa hoidat päivittäiset pankkiasiasi sujuvasti ja turvallisesti. Kehitämme palvelujamme jatkuvasti asiakkailtamme saadun palautteen perusteella. 

Mobiilipankin palvelut

iPhoneAndroid

Windows
Phone 8

iPad
Tilit ja saldotXXXX
Korttien asetuksetXXXX
SEPA-maksutXXXX
Siirrot omien tilien ja korttien välilläXXXX
Vahvistettavat maksutXXXX
MaksupyyntöXXXX
E-laskutXXXX
QR- ja viivakoodinlukijaXXXX
MaksunsaajaluetteloXXXX
LainatXXXX
PostiXXX

X

SormenjälkitunnistusXX
ChatXXX
Jonotusaikojen näyttöXXX
RahastotXXX

Mikäli käytössäsi on jonkin muu mobiililaite, jossa on internet-yhteys, voit käyttää verkkopankkia osoitteessa nordea.fi.

Mobiilipankin käyttövaatimukset:

Tekniset käyttövaatimukset:

  • Android-sovellus on optimoitu toimimaan Android-puhelinten käyttöjärjestelmän versiolla 4.1 ja sitä uudemmilla versioilla. Sormenjälkitunnistuksen käyttö vaatii Android 6.0 käyttöjärjestelmäversion tai Samsung-laitteen.
  • iPhone- ja iPad-sovellukset on optimoitu toimimaan iOS-käyttöjärjestelmän versiolla 8 ja sitä uudemmilla järjestelmäversioilla.
  • Uusi Windows Phone -sovellus toimii kaikissa Windows Phone 8 ja sitä uudemmissa puhelimissa.

Muut käyttövaatimukset:

  • Sopimus pankkitunnuksilla käytettävistä palveluista (vähintään 15-vuoden ikä).
Käyttöohjeet

Mobiilisovelluksen käyttöönotto

Käyttöönotto
Miten saan mobiilipankin käyttööni?

Voit ladata mobiilipankin käyttöösi mobiililaitteesi sovelluskaupasta.

Mobiilipankki iPadille ja iPhonelle ladataan AppStoresta.

Windows Phone 8 -puhelimen mobiilipankki ladataan Windows Storesta.

Mobiilipankki Android-puhelimille ladataan Google Playsta.

Miten luon itselleni pysyvän salasanan, jolla kirjaudun mobiilipankkiin?

Salasana luodaan ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja sen luontiin tarvitset käyttäjätunnuksen, tunnusluvun ja vahvistustunnuksen.

1. Valitse ”Luo salasana”
2. Kirjaudu käyttäjätunnuksella ja seuraavalla vapaalla tunnuslukulistan luvulla.
3. Hyväksy käyttöehdot
4. Syötä salasana kahdesti. Varmista että ne täsmäävät.
5. Salasanasi on nyt luotu. Voit kirjautua sisään.

Mobiililaitteelleni ei ole saatavissa mobiilipankki-sovellustanne. Mitä teen? Jos käytössäsi on kuitenkin mobiililaite, jossa on internet-yhteys, voit käyttää verkkopankkia puhelimesi selaimessa osoitteessa nordea.fi.

 Ohjeita viivakoodinlukijan käyttöön

Viivakoodinlukijan käyttö
Mitä voin tehdä viivakoodinlukijalla?Viivakoodinlukijan avulla voit lukea laskun viivakoodin. Mobiilipankki etsii viivakoodista suurimman osan laskun tiedoista, muun muassa laskuttajan tilinumeron, laskun summan ja viitteen.
Mistä käynnistän viivakoodinlukijan?

iPhone ja Android -puhelimissa viivakoodinlukija löytyy uutta maksua tehdessä saaja-näkymän oikeasta yläkulmasta.

iPadissa viivakoodi -ikoni löytyy maksunsaajaluettelosta ensimmäisenä.

Windows Phone 8 -puhelimien mobiilipankissa viivakoodinlukija on sijoitettu kirjautumisen jälkeiselle etusivulle.

Millaisista syistä viivakoodin lukeminen saattaa epäonnistua?

Lukeminen saattaa epäonnistua monesta syystä.

Varmista, että viivakoodi luetaan sopivassa valaistuksessa. Ongelmia voi ilmetä liian himmeässä valaistuksessa tai kirkkaassa auringon paisteessa. Joissain tilanteissa myös viivakoodin asettaminen keskelle etsintä ei riitä, vaan viivakoodia voi yrittää lukea yli etsimen rajojen viemällä kameraa lähemmäs tai kauemmas luettavasta viivakoodista.

Ongelmia voi myös ilmetä tiettyjen vanhojen laitteiden osalta, joissa kameran laatu ei ole riittävän hyvä viivakoodin lukemiseen. Tällaisissa tilanteissa valaistus on tärkeä, mutta voi myös olla, että kaikista vanhimmilla laitteilla lukeminen ei yksinkertaisesti vain onnistu, jolloin lasku on syötettävä käsin.

Mobiilipankin turvallinen käyttö

Ohjeita mobiilipankin turvalliseen käyttöön
Onko mobiilipankin käyttö turvallista?

Kaikkien Nordean sähköisten kanavien käyttö on aina erittäin turvallista.

Seuraamme jatkuvasti maailmalla tapahtuvaa sähköisten kanavien tietoturvan kehitystä ja kehitämme omia ratkaisujamme sen pohjalta.

Älypuhelimissa ja tableteissa on rajoitettu ja suljettu ympäristö. Rajattua suojausympäristöä ei tule murtaa (root, jailbreak) ja laitteisiin kannattaa asentaa sovelluksia vain virallisista ja luotetuista sovelluskaupoista

Miten käytän mobiililaitettani turvallisesti?

Ainakin seuraavat asiat on hyvä muistaa:

  • asenna sovelluksia vain luotettavista lähteistä
  • Käytä vain langatonta verkkoa, johon voit luottaa. Joissakin tapauksissa laitteista on kerätty tietoja epäluotettavien verkkojen avulla.
  • Päivitä käyttöjärjestelmä ja sovellukset säännöllisesti. Päivitysten mukana tulee uusia turvallisuusominaisuuksia ja toimintoja, ja lisäksi käytettävyys paranee.
  • Älä murra laitteesi rajattua suoritusympäristöä (root, jailbreak) ,omien sovellusten asentamista varten. Se poistaa laitteen yleisen suojauksen.
  • Asenna mobiililaitteeseesi virustorjuntaohjelma, jos mahdollista.
     
Miksi sormenjälkitunnistautuminen vaatii kirjautumista tunnuslukusovelluksella?
Vastaus:

Sormenjälkitunnistautumisen käyttöönotto vaatii turvallisuussyistä ensimmäisellä kerralla kirjautumisen tunnuslukusovelluksen avulla. Jatkossa kirjautuminen kyseiseltä laitteelta onnistuu pelkällä sormenjäljellä.

Millä laitteilla sormenjälkitunnistusta voi käyttää?
Vastaus:

- iPhone 5S, 6, 6 Plus, 6S ja 6S Plus, joissa on käyttöjärjestelmänä iOS9 tai uudempi versio.
- Android 6.0 tai Samsung -laitteilla.

Millä laitteilla voin poistua mobiilipankista ravistamalla?
Vastaus:

Toiminto on käytettävissä kaikilla iOS ja Android -puhelimilla.

Miten aktivoin mobiilipankin sormenjälkitunnistuksen?
Vastaus:

Valitse kirjautumistavaksi Touch ID (iPhonella) tai sormenjälkitunnistus (Androidilla). Tarvitset käyttöönottoa varten tunnuslukusovelluksen.

Miten aktivoin ravistamisominaisuuden?
Vastaus:

Se on oletusasetus iPhoneissa.

Miten näen, kuka voi käyttää laitteellani sormenjälkitunnistusta kirjautuakseen mobiilipankkiin?
Vastaus:

Laitteesta ei voi nähdä, kenen sormenjäljet on tallennettu laitteen sormejälkitunnistukseen. Jos laitteeseen on tallennettu vain yksi sormenjälki, asian voi testata helposti: kokeile käyttää sormenjälkitunnistusta muualla kuin mobiilipankissa (laitteen lukitusruudulla). Tarkista sormenjäljet laitteen asetuksista kohdasta sormenjälkitunnistus (Android) tai Touch ID ja pääsykoodi (iPhone).

Miten poistan mobiilipankin sormenjälkitunnistuksen käytöstä?
Vastaus:

Valitse yksi seuraavista vaihtoehdoista:

  • Poista profiilisi napauttamalla (x)-kuvaketta profiilin nimen vieressä sisäänkirjautumissivulla.
  • Kirjaudu mobiilipankkiin millä tahansa laitteella. Valitse valikosta kohta Asetukset/ Touch ID (iPhone) tai Asetukset/ Sormenjälkitunnistus (Android) ja poista rekisteröity laite.
  • Poista sovellus tai soita Nordea 24/7:ään.
Miten poistan ravistamisominaisuuden käytöstä?
Vastaus:

Mene mobiilipankin valikkoon kohtaan Asetukset / Poistu ravistamalla.

Näyttääkö laite jollakin tavalla ravistamisen jälkeen, että olen kirjautunut ulos?
Vastaus:

Näytölle avautuu tyhjä ruutu, jossa näkyy teksti "Näkemiin! Kirjaudutaan ulos". Laite myös värähtää. Kun uloskirjautuminen on onnistunut, mobiilipankki palaa sisäänkirjautumissivulle.

Hinnat ja ehdot

Mobiilipankin käyttö sisältyy pankkitunnusten hintaan. Tiedot tietoliikennemaksuista saat omalta operaattoriltasi. Osa palveluista, kuten korttitapahtumien selaus, on maksullisia riippumatta siitä, millä laitteella niitä käytetään.

Mobiilipankin hinta Avainasiakkaalle
Hinta
Pankkitunnukset/kk0,00 €

Prepaid pankkitunnukset, kertamaksu

(määräaikaiset pankkitunnukset, joiden palvelumaksu veloitetaan sopimuksen teon  yhteydessä)

50,00 €
Uusi verkkopankkisopimus tai tunnuslukukortti vanhan tilalle /kertamaksu
5,00 €
Tunnuksista perittävän palvelumaksun lisäksi peritään hinnaston mukaisia palvelukohtaisia lisämaksuja. Hinnat löydät kyseisten palvelujen kohdalta.

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Verkkopankin katseluoikeus ehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan   

Pankkitunnusten turvallinen käyttöpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Mobiilipankin käyttö sisältyy pankkitunnusten hintaan. Tiedot tietoliikennemaksuista saat omalta operaattoriltasi. Osa palveluista, kuten korttitapahtumien selaus, on maksullisia riippumatta siitä, millä laitteella niitä käytetään. 

Mobiilipankin hinta Kanta-asiakkaalle
Hinta
Pankkitunnukset/kk2,00 €

Prepaid pankkitunnukset, kertamaksu

(määräaikaiset pankkitunnukset, joiden palvelumaksu veloitetaan sopimuksen teon  yhteydessä) 

50,00 €
Uusi verkkopankkisopimus tai tunnuslukukortti vanhan tilalle /kertamaksu 
5,00 €
Tunnuksista perittävän palvelumaksun lisäksi peritään hinnaston mukaisia palvelukohtaisia lisämaksuja. Hinnat löydät kyseisten palvelujen kohdalta.

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Verkkopankin katseluoikeus ehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan   

Pankkitunnusten turvallinen käyttöpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Mobiilipankin käyttö sisältyy pankkitunnusten hintaan. Tiedot tietoliikennemaksuista saat omalta operaattoriltasi. Osa palveluista, kuten korttitapahtumien selaus, on maksullisia riippumatta siitä, millä laitteella niitä käytetään. 

Mobiilipankin hinta Avainasiakkaalle
Hinta
Pankkitunnukset/kk0,00 €

Prepaid pankkitunnukset, kertamaksu

(määräaikaiset pankkitunnukset, joiden palvelumaksu veloitetaan sopimuksen teon  yhteydessä) 

50,00 €
Uusi verkkopankkisopimus tai tunnuslukukortti vanhan tilalle /kertamaksu 
5,00 €
Tunnuksista perittävän palvelumaksun lisäksi peritään hinnaston mukaisia palvelukohtaisia lisämaksuja. Hinnat löydät kyseisten palvelujen kohdalta.

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Verkkopankin katseluoikeus ehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan   

Pankkitunnusten turvallinen käyttöpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Mobiilipankin käyttö sisältyy pankkitunnusten hintaan. Tiedot tietoliikennemaksuista saat omalta operaattoriltasi. Osa palveluista, kuten korttitapahtumien selaus, on maksullisia riippumatta siitä, millä laitteella niitä käytetään. 

Mobiilipankin hinta Avainasiakkaalle
Hinta
Pankkitunnukset/kk3,00 €

Prepaid pankkitunnukset, kertamaksu

(määräaikaiset pankkitunnukset, joiden palvelumaksu veloitetaan sopimuksen teon  yhteydessä) 

50,00 €
Uusi verkkopankkisopimus tai tunnuslukukortti vanhan tilalle /kertamaksu 
5,00 €
Tunnuksista perittävän palvelumaksun lisäksi peritään hinnaston mukaisia palvelukohtaisia lisämaksuja. Hinnat löydät kyseisten palvelujen kohdalta.

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Verkkopankin katseluoikeus ehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan   

Pankkitunnusten turvallinen käyttöpdf - Avautuu uuteen ikkunaan

Neuvoja mobiilipalveluista

Women looking at documents sunny day  

Usein kysytyt kysymykset

Katso löydätkö vastauksen omaan kysymykseesi.