- _
- Usein kysyttyä
Usein kysyttyä
Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia. Valitse aihealue ja katso löydätkö vastauksen kysymykseesi.
Eniten kysytyt kysymykset
- Voinko yhä käyttää tietokonetta pankkiasiointiin, vaikka olen asentanut tunnuslukusovelluksen?
- Vastaus:
Voit. Tunnuslukusovellus toimii sekä verkkopankissa että mobiilipankissa.
- Miten käy tunnuslukusovellukselle jos puhelin menee rikki?
- Vastaus:
Sinun täytyy ottaa tunnuslukusovellus uudestaan käyttöösi uudessa puhelimessa. Asenna tunnuslukusovellus puhelimesi sovelluskaupasta ja tee käyttöönotto verkkopankissasi.
- Asensin tunnuslukusovelluksen, mitä teen nyt?
- Vastaus:
Voit nyt alkaa käyttämään sovellusta Nordean sekä palveluntarjoajien palveluissa verkossa.
- Miten otan käyttöön tunnuslukusovelluksen kun vaihdan puhelinta?
- Vastaus:
Tunnuslukusovelluksen turvallisuus perustuu muun muassa siihen, ettei sovellusta voi kopioida puhelimesta toiseen. Siispä jos puhelimesi vaihtuu, toimi näiden ohjeiden mukaan.
- Kirjaudu vanhalla puhelimellasi verkkopankkiin.
- Ota käyttöön uusi tunnuslukusovellus (Muokkaa verkkopankkia > Pankkitunnukset > Ota Nordea Tunnusluvut -sovellus käyttöön) ja ota talteen aktivointikoodi ja väliaikainen PIN-koodi.
- Lataa uuteen puhelimeesi tunnuslukusovellus sovelluskaupastasi.
- Kirjaudu sisään tilaamallasi aktivointikoodilla sekä väliaikaisella PIN-koodilla.
Usein kysyttyä verkko- ja mobiilipalveluista
- Mihin tuotteisiin voi säästää säännöllisesti verkkopankissa?
- Vastaus:
Voit säästää tilille, rahastoihin, sijoitusvakuutuksiin ja erilaisiin kapitalisaatiosopimuksiin.
- Miksi istuntoni katkaistiin, kun olin täyttämässä korttihakemusta?
- Vastaus:
Verkkopankki-istunnon pituutta seurataan turvallisuuden vuoksi. Yhden käyttökerran pituus voi olla enintään kaksi tuntia. Kuitenkin, jos verkkopankki on käyttämättömänä yli 15 minuuttia, yhteys katkaistaan. Näin estetään yhteyksiä jäämästä auki vahingossa.
- Miksi pääsen takaisin istuntoon Takaisin-painikkeella?
- Vastaus:
Jos et päätä istuntoa painamalla Lopeta-painiketta, jää istunto tietokoneesi muistiin ja voit palata istuntoon selaimen Takaisin-painikkeella. Istuntoon palaaminen ei kuitenkaan onnistu enää 15 minuutin jälkeen.
Lopeta aina verkkopankkiasiointi napauttamalla hiirellä Lopeta-painiketta. Yhteiskäyttökoneella, esimerkiksi kirjastossa, tyhjennä myös selaimen välimuisti ja historiatiedot. - Miksi selaimeni ilmoittaa vanhentuneesta serfitikaatista?
- Vastaus:
Tarkista, että tietokoneesi päivämäärä ja kellonaika ovat oikein. Väärästä päivämäärästä johtuen selain voi luulla, että pankin käyttämä sertifikaatti on vanhentunut. Nordean sertifikaatit ovat aina ajan tasalla.
- Miksi verkkopankissa käytetään ponnahdusikkunoita (pop-up)?
- Vastaus:
Käytämme erillisiä ikkunoita harkiten. Verkkopankin ponnahdusikkunat eivät avaudu koskaan automaattisesti, vaan aina käyttäjän napauttaessa kyseiseen palveluun johtavaa linkkiä. Kaikkia uusia sivuja ei voi avata samaan ikkunaan, koska tällöin käynnissä oleva istunto voi hävitä. Ponnahdusikkunoita ei käytetä verkkopankin päivittäisissä raha-asioissa.
- Millä markkinoilla voin ostaa osakkeita verkkopankin kautta?
- Vastaus:
Voit verkkopankin kautta käydä kauppaa Helsingin pörssin lisäksi 21 ulkomaisella markkinapaikalla.
- Millä selaimilla verkkopankkia voi käyttää?
- Vastaus:
Verkkopankkia voi käyttää seuraavilla selaimilla:
- Internet Explorer, versiot 8, 9, 10 ja 11
- Firefox
- Safari
- Google Chrome
Verkkopankkia voi käyttää melko sujuvasti myös muilla selaimilla.
Huomioi, että kuvakortin suunnitteluun tarvitset vähintään Internet Explorer -selainversion 10.Kehitys- ja betaversioilla saattaa olla tuntemattomia ongelmia, eikä niiden käyttöä suositella.
- Mistä tiedän, mitä säästö- ja sijoitustuotteita minulle sopii?
- Vastaus:
Ota yhteys Nordea 24/7 -palveluumme 0200 3000 (paikallisverkkomaksu/matkapuhelinmaksu), jossa saat apua kokonaistilanteesi kartoittamiseksi.
- Miten ja missä henkilövakuutukset näkyvät verkkopankissa?
- Vastaus:
Henkilövakuutuksista Nordea MyLifen ja Nordea Henkilöturvan löydät Vakuutukset-välilehdeltä. Näet sieltä perustiedot vakuutuksestasi, kuten vakuutusturvan, vakuutuksesi voimassaoloajan, vuosimaksun ja edunsaajamääräyksen. Lainaturvan löydät Lainat-välilehdeltä lainan tietojen yhteydestä.
- Miten lopetan verkkopankin käytön turvallisesti?
- Vastaus:
Lopeta verkkopankin käyttö aina Lopeta-painikkeesta, jonka löydät oikealta ylhäältä Ohje- ja Ota yhteyttä -linkkien yläpuolelta. Kun käytät verkkopankkia yhteiskäyttökoneelta esimerkiksi kirjastossa, kannattaa selainohjelmasta tyhjentää myös evästeet (Cookies), välimuisti (Cache) sekä historiatiedot.
- Miten verkkopankki-istunto on suojattu?
- Vastaus:
Nordean verkkopankin järjestelmän ja asiakkaan koneen välinen avoimessa Internetissä kulkeva tietoliikenne on TSL-suojattua. TSL-turvakäytäntö suojaa tietoliikenteen siten, ettei ulkopuolinen tarkkailija pysty yhteyttä seuraamalla näkemään tai muuttamaan luottamuksellisia tietojasi. Myös evästeiden käyttö sekä aikakatkaisu parantavat verkkopankin käytön tietoturvallisuutta.
- Miten voin tarkistaa, onko käyttämäni sivusto TLS-suojattu?
- Vastaus:
TLS-suojauksen toiminta ilmaistaan Internet-selaimissa lukon kuvalla. Verkkopankissa ollessasi, kuvaketta napauttamalla kerran tai kahdesti selaimesta riippuen saat esiin pankin turvasertifikaatin. Lukon kuva löytyy uusimmista selaimista yläpalkista, mutta vanhemmissa selaimissa alapalkista. Jos et näe lukon kuvaa, varmista että tilarivi on näkyvissä. Saat sen näkyviin valitsemalla Näytä – Tilarivi / engl. View – Status bar.
Huom! Suojattu yhteys internetpalvelun osoiterivillä alkaa kirjainsarjalla https://. Yhteys ei ole suojattu, jos internetosoite alkaa http://.
TLS-suojausta käyttävät myös muut Internet-sivustot kuten KELAn asiointipalvelu, kun käyttäjä antaa esimerkiksi sähköiselle lomakkeelle yhteys- sekä asiointitietojaan. TLS-suojauksen avulla palveluntarjoaja parantaa käyttäjän tietosuojaa. - Olen aktiivinen sijoittaja ja teen paljon arvopaperikauppaa. Onko teillä minulle sopiva työkalu?
- Vastaus:
Nordea Investorin avulla seuraat helposti markkinoita missä ja milloin vain. Se tunnistaa käytettävän laitteen ja mukauttaa sisällön automaattisesti, käytät sitten tietokonetta, tablettia tai matkapuhelinta. Palvelun avulla voit tehdä toimeksiantoja ja käydä kauppaa silloin, kun se sinulle parhaiten sopii.
- Onko verkkopankin käyttö turvallista langattomalla yhteydellä (WLAN - Wireless)?
- Vastaus:
Turvataso on sama kuin lankaverkossa, koska langattomassakin yhteydessä verkkopankin tietoliikenne suojataan TSL-suojauksella.
Kun käytät langatonta verkkoyhteyttä kotonasi, muista suojata WLAN-verkkosi salasanalla.
- Säästän eläkevakuutukseeni tällä hetkellä 100 € kuukaudessa, voinko muuttaa maksusuunnitelmaani verkkopankissa?
- Vastaus:
Verkkopankissa voit tehdä eläkevakuutukseesi kertalisäsijoituksen, kuukausittaista säästösummaa voit muuttaa lähettämällä viestin verkkopankin postin kautta tai soittamalla Nordea 24/7 -palveluun 0200 3000 (pvm/mpm) ma-su 24h/vrk.
- Miten saan käyttööni verkkopankin katseluoikeuden?
- Vastaus:
Saat avattua palvelun konttorissamme.
- Mihin verkkopankin katseluoikeus on tarkoitettu ja missä sitä voi käyttää?
- Vastaus:
Verkkopankin katseluoikeus on tarkoitettu vain tietojen katseluun. Sitä voi käyttää tietokoneella tai mobiililaitteen selaimen kautta.
- Miksi verkkopankin katseluoikeus on otettu käyttöön?
- Vastaus:
Haluamme tarjota myös asiakkaille, joilla ei ole verkkopankkia käytössään, mahdollisuuden saada tiliotteensa sekä tilitietonsa sähköisesti.
- Miten saan poistettua verkkopankin katseluoikeuden käytöstä?
- Vastaus:
Ottamalla yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).
- Miten salasanan saa vaihdettua uuteen?
- Vastaus:
Verkkopankissa, kohdassa Muokkaa verkkopankkia / Pankkitunnukset.
- Miten toimin, jos pysyvä salasana menee lukkoon tai se unohtuu?
- Vastaus:
Jos sinulla ei ole tunnuslukukorttia, ota yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).
- Paljonko verkkopankin katseluoikeus maksaa?
- Vastaus:
Verkkopankin katseluoikeus on maksuton.
- Voiko verkkopankin katseluoikeus tunnuksilla kirjautua esim. Veroviraston tai Veikkauksen palveluihin tai tunnistautua soitettaessa Nordea Asiakaspalveluun?
- Vastaus:
Ei voi, koska pysyvällä salasanalla kirjautuminen ei ole lain määrittelemä vahva tunnistautumistapa.
- Voinko käyttää verkkopankin katseluoikeuteen saamaani pysyvää salasanaa myös mobiilipankissa?
- Vastaus:
Et voi. Jos haluat käyttää myös mobiilipankkia, voit konttorissa käymällä muuttaa verkkopankin katseluoikeuden normaaliksi verkkopankiksi. Tämän jälkeen salasanaa voi käyttää myös mobiilipankissa. Verkkopankkisopimuksesta peritään hinnaston mukaiset kulut.
- Mitä toimintoja voin käyttää mobiilipankilla?
- Vastaus:
Mobiilipankissa voit käyttää mm. seuraavia toimintoja:
- Tilitietojen ja korttitapahtumien tarkastelu
- Kortti asetuksien muokkaus
- Kotimaan maksut
- Vahvistettavat maksut
- Siirrot omien tilien välillä
- Siirrot luottokortilta tilille
- QR- ja Viivakoodinlukija
- Maksunsaajaluettelo
- Lainat
- Verkkopankin posti
- Maksupyynnön luominen
Mobiilipankin yllä olevat ominaisuudet toimivat iPhonelle, iPadille ja Android–puhelimille. Mikäli käytössäsi on jonkin muu mobiililaite, jossa on internet-yhteys, voit käyttää mobiilipankin selainversiota osoitteessa nordea.fi.
- Mitä mobiilipankin käyttö maksaa?
- Vastaus:
Käyttö sisältyy pankkitunnusten hintaan. Tiedot tietoliikennemaksuista saa omalta operaattorilta. Osa verkkopankkipalveluista kuten korttitapahtumien selaus ovat maksullisia riippumatta siitä, millä laitteella niitä käytetään. Katso tarkemmat hinnat Mobiilipankin sivuilta.
- Mitä mobiilipankin käyttöä varten tarvitaan?
- Vastaus:
- Mobiilipankin käyttäjillä tulee olla sopimus pankkitunnuksilla käytettävistä palveluista (vähintään 15 vuoden ikä).
- Nordean uusi mobiilipankki-sovellus toimii iPadilla, Iphonella ja Android-puhelimilla.
- Muilla mobiililaitteilla, joissa on internetyhteys, voidaan käyttää Nordean verkkopankkia osoitteessa www.nordea.fi.
- Miksi palvelu ei kerro seuraavaa tunnusluvun järjestysnumeroa?
- Vastaus:
Turvallisuussyistä verkkopankin tunnuslukukortista kysytään tunnukset järjestyksessä. Jos tunnusluvun antaa väärin, palvelu kertoo asiakkaalle oikean tunnuksen järjestysnumeron +2 /-10 oikeasta tunnuksesta.
- Miksi pankkitunnukset peitetään sisäänkirjautumisessa?
- Vastaus:
Tällä estetään asiaton urkinta, kun kirjoitat pankkitunnuksia sisäänkirjautumisen tekstikenttiin.
- Milloin saan uuden tunnuslukukortin?
- Vastaus:
Saat pankilta automaattisesti uuden tunnuslukukortin, kun olet käyttänyt 60 tunnusta. Jos sinulla on käytössä verkkopankin kaupankäyntipalvelu, tulostuu uusi tunnuslukukortti automaattisesti jo 50. tunnuksen jälkeen.
Uuden tunnuslukukortin voit tilata ennen automaattista uusintaa soittamalla Nordea 24/7 -palveluun 0200 3000.
- Miten otan uuden tunnuslukukortin käyttöön?
- Vastaus:
Uuden kortin käyttöönotto tapahtuu antamalla tunnusluvuksi uudesta kortista ensimmäinen tunnus.
Tunnuslukukortin alareunassa on päivämäärä jolloin tunnuslukukortti on viimeistään otettava käyttöön. Päivämäärän jälkeen vanha tunnuslukukortti lakkaa toimimasta.
- Miksi uusi tunnuslukukortti on otettava käyttöön viimeistään tiettynä päivänä?
- Vastaus:
Vanha tunnuslukukortti poistetaan käytöstä automaattisesti turvallisuussyistä.
- Mitä teen jos olen unohtanut käyttäjätunnukseni?
- Vastaus:
Tunnuksesi löydät käyttäjätunnussopimuksestasi. Jos et löydä sopimusta, käy tarkistamassa käyttäjätunnuksesi Nordean konttorissa. Muista ottaa mukaan henkilöllisyystodistus.
- Mitä teen, jos pankkitunnukseni katoavat?
- Vastaus:
Jos epäilet, että käyttäjätunnus, tunnuslukukortti tai molemmat ovat väärissä käsissä, ota heti yhteyttä Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm), tai soita sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm) 24h/vrk, ulkomailta +358 20 333.
- Mitä teen, kun käyttäjätunnus ja tunnusluku eivät täsmää?
- Vastaus:
Voit tarkistaa tunnusluvun järjestysnumeron kirjautumalla verkkopankkiin tunnuslukukortin 80. tunnuksella.
Tämä tilanne lasketaan kuitenkin virheelliseksi yrityskerraksi. Huomaa, että viisi (5) virheellistä yrityskertaa lukitsee palvelun. Mikäli näin käy, on palvelu käytettävissä automaattisesti seuraavana päivänä. Lukituksen voit myös poistaa käymällä konttorissa.
- Miten ilmoitan väärinkäytöksestä?
- Vastaus:
Varastettujen pankkitunnusten avulla tehty väärinkäytös on rikos, josta on tehtävä rikosilmoitus poliisille. Ilmoita väärinkäytöksestä heti myös pankkiin 0200 3000 (pvm/mpm) niin suljemme pankkitunnuksesi, tai soita sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm) 24h/vrk, ulkomailta +358 20 333.
- Voiko puolisoni käyttää tunnuksiani?
- Vastaus:
Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, eikä niitä saa luovuttaa toiselle käyttäjälle.
- Kuinka paljon maksuautomaatin käyttö maksaa?
- Vastaus:
Asiakkaalta peritään normaalit automaatilla asiointihinnat. Automaattikohtaiset hinnat näet kunkin automaatin verkkosivulta osoitteessa nordea.fi.
- Miten maksuautomaatin ongelmatilanteessa tulee toimia?
- Vastaus:
Automaatissa on tarra, joka neuvoo asiakasta ongelmatilanteessa ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme. Samasta tarrasta ilmenee myös laitteen yksilöintitieto.
- Miten viivakoodin luvun jälkeen laskun tietoja voi muuttaa?
- Vastaus:
Painamalla Muuta -näppäintä.
- Palautetaanko maksuautomaattiin taltioitu kortti asiakkaalle?
- Vastaus:
Korttia ei palauteta asiakkaalle. Kortti hävitetään asianmukaisesti huoltoyhtiön toimesta, joilla on ainoastaan pääsy maksuautomaattiin.
- Saako asiakas uuden kortin automaattisesti maksuautomaattiin taltioituneen kortin tilalle?
- Vastaus:
Vanhaa korttia ei palauteta asiakkaalle takaisin. Maksuautomaatin ruudulla näytetään asiakkaalle tieto, että kortti on taltioitunut. Lisäksi ruudulla kerrotaan, että asiakas voi tilata taltioituneen kortin tilalle uuden kortin esimerkiksi konttorista tai Nordea 24/7:stä. Huoltoyhtiö kerää taltioidut kortit automaateilta huoltokäynnin yhteydessä ja hävittää ne asianmukaisesti.
- Voiko laskunmaksuautomaatilla maksaa Nordean luottokortilla?
- Vastaus:
Kyllä voi. Maksamisen lisäksi voi kortista tarkistaa luoton saldon.
- Miksi huijausviestissä esiintyvä vastaanottajanimi on outo?
- Vastaus:
Huijausviesteissä esiintyy vieraita vastaanottajanimiä, koska rikolliset kirjoittavat kerätyt sähköpostiosoitteet piilokopiokenttään (BCC).
- Miksi saan huijausviestejä, vaikka en ole Nordean asiakas?
- Vastaus:
Huijausviestit lähetetään summittaisesti Internetistä kerättyihin sähköpostiosoitteisiin. Nordean asiakkaat saavat viestejä markkinaosuutemme suhteessa. Kaiken roskapostin saamiseen vaikuttaa oman sähköpostiosoitteen avoin julkaisu Internetissä. Omaa sähköpostiosoitetta voi suojata roskapostiosoitteita kerääviltä roboteilta julkaisemalla osoite esimerkiksi kuvatiedostona tai korvaamalla @-merkin, esim. etunimi.sukunimi(a)yritys.fi tai etunimi.sukunimi(at)firma.com.
- Milloin huijausviestien tulo saadaan loppumaan?
- Vastaus:
Rikolliset lähettävät huijaussähköposteja ulkomailta kymmenien tuhansien saastutettujen tietokoneiden välityksellä. Pankilla tai muillakaan toimijoilla ei ole nopeita keinoja vaikuttaa huijausviestien lähettämiseen. Vain harvat roskapostisuodattimet tunnistavat kuvina toteutetut viestit roskapostiksi. Nordea selvittää aktiivisesti mahdollisia toimenpiteitä eri viranomaisten ja operaattoreiden kanssa.
- Mistä voi olla varma asioivansa Nordean eikä huijarin kanssa?
- Vastaus:
Pankki ei koskaan soita asiakkaalle pyytääkseen asiakasta luettelemaan pankkitunnuksensa, kortin numeroita tai tunnuslukuja. Pankki ei myöskään lähetä sähköpostia pyytääkseen yllämainittuja pankkisalaisia tietoja.
Turvallisinta reittiä Nordean verkkopankkiin pääset kirjoittamalla itse selaimen osoitekenttään www.nordea.fi. Verkkopankissa voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa (selainversiosta riippuen).
Puhelimitse asioidessasi ota yhteys Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm).
- Mitä on phishing?
- Vastaus:
"Phishing" tarkoittaa henkilö-, kortti- tai verkkopankkien tunnistustietojen kalastelua sähköpostiviesteillä, puhelimitse ja/tai väärennetyillä verkkosivuilla. Kalastelijat käyttävät roskapostittajien tapaan eri tavoin kerättyjä sähköpostiosoitteita ja lähettävät kalasteluviestejä hyvin suurella jakelulla. He eivät tiedä minkä pankin asiakas viestin vastaanottaja on.
Kalastelijat eivät saa sähköpostiosoitteita tai muitakaan henkilötietoja pankeista. Kalastelijoiden tavoitteena on anastaa rahaa rikollisella tavalla kerätyillä tiedoilla.
- Miten voin suojautua huijareilta?
- Vastaus:
Haluamme, että verkkoasiointisi on helppoa ja häiriötöntä, joten käytämme SSL-suojausta ja muita turvallisuustekniikoita. Turvallisuutesi varmistamiseksi toivomme sinun myös muistavan muutaman tärkeän varotoimenpiteen asioidessasi verkossa:
- Älä lähetä arkaluontoisia henkilö- tai pankkitietoja muutoin kuin suojatulta verkkosivulta, jossa viestit salakirjoitetaan. Tavallinen sähköpostiviesti ei ole salakirjoitettu, vaan se vastaa ennemminkin postikortin lähettämistä. Varmista, että verkkosivu on suojattu: katso että selaimen palkissa on lukon kuva ennen kuin lähetät arkaluontoista tietoa.
- Verkkopankin sisällä oleva posti ja Chat on turvallinen tapa kommunikoida pankin kanssa.
- Asioi ainoastaan sellaisten yritysten kanssa, jotka tunnet ja tiedät luotettaviksi.
- Seuraa tili- ja korttitapahtumiasi. Varmista, että sinua veloitetaan vain tapahtumista, jotka olet itse tehnyt. Jos huomaat virheitä tilitiedoissasi, ilmoita siitä heti ja soita Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm).
- Phishing-viestien ja muun roskapostin saamista voit vähentää tarkistamalla, miten monessa paikassa Internetissä oma sähköpostiosoitteesi on julkaistu. Muuttamalla osoitteesi muotoon etunimi.sukunimi(a)yritys.fi tai korvaamalla @-merkin jollain muulla tavalla voit estää sähköpostiosoitteita keräävää robottia tunnistamasta yhteystietoasi sähköpostiosoitteeksi.
- Olen saanut huijausviestin. Mitä teen?
- Vastaus:
Jos saat sähköpostiviestin jossa sinua pyydetään antamaan pankkiasiointiisi liittyviä tietoja, on viestit syytä tuhota eikä niihin tule missään nimessä vastata. Jos olet luovuttanut pankkitunnuksiasi vääriin käsiin, ilmoita siitä välittömästi ja soita Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai sulkupalveluun 020 333(24 h/vrk).
Voit raportoida huijausyrityksestä pankkiin. Keräämme phishing-viestejä tutkimustarkoitukseen.
Huomaa, että
- yllä olevaan sähköpostiosoitteeseen ei voi lähettää häiriöviesteihin liittyviä kysymyksiä, vaan sitä käytetään ainoastaan huijausepäilyjen raportointiin.
- sähköpostiisi ei vastata, mutta lähettämääsi tietoa voidaan hyödyntää haitallisten verkkosivustojen jäljittämiseksi ja sulkemiseksi.
- Onko Nordean nimissä lähetetty englanninkielinen tiedustelu aito vai huijausta?
- Vastaus:
Nordea ei koskaan tiedustele pankkitunnuksia tai korttitietoja sähköpostitse. Tiedotamme verkkopankkiin liittyvistä muutoksista nordea.fi-etusivulla, verkkopankissa tai tarvittaessa Nordean verkkopankin suojatulla postilla.
- Tulevatko huijausviestit sähköpostiini verkkopankin käytön jälkeen?
- Vastaus:
Verkkoliikenne on salakirjoitettu asiakkaan ja pankin välillä. Verkkopankki-istunnossa sähköpostisoitteita ei käsitellä. Verkkopankkikäytöllä ja huijausviesteillä ei ole minkäänlaista yhteyttä.
Usein kysyttyä tunnuslukusovelluksesta
- Tunnusluvut / PIN –koodi
- Vastaus:
Sovellus lähettää taustalla tunnuslukuja pankille käyttäjän niitä näkemättä ja tapahtumat vahvistetaan aina nelinumeroisella PIN –koodilla.
- Onko sovellus henkilökohtainen?
- Vastaus:
On. Tunnuslukusovellusta koskevat samat turvallisuusperiaatteet kuin tunnuslukukorttiakin. Älä koskaan luovuta käyttäjätunnustasi tai tunnuslukusovelluksen PIN -koodiasi kenenkään toisen käyttöön ja muista säilyttää ne aina erillään toisistaan.
- Voiko sovelluksella olla useampi käyttäjä?
- Vastaus:
Yhdellä tunnuslukusovelluksella voi olla useampi käyttäjä. Jokainen käyttäjä ottaa sovelluksen käyttöönsä omassa verkkopankissaan ja luo oman henkilökohtaisen PIN -koodin sovellukseen.
Voit lisätä käyttäjiä valikon ”Käyttäjäasetukset” –kohdasta.
Luomalla useampia käyttäjätilejä tunnuslukusovellukseen voi useampi henkilö hoitaa pankkiasioitaan samalla mobiililaitteella.
1. Avaa sovellus ja klikkaa valikkoa oikeasta yläkulmasta.
2. Valitse "Käyttäjäasetukset".
3. Valitse "lisää".
4. Valitse Nordea Suomi.
5. Valitse kieli.
6. Aloita käyttäjän lisääminen seuraamalla sovelluksessa näkyviä ohjeita.
- Toimiiko sovellus useammassa laitteessa?
- Vastaus:
Toimii. Sovellus pitää kuitenkin aktivoida laitteissa erikseen. Tarkista vielä, että tunnuslukusovellus tukee laitteesi versiota.
- Miten lataan sovelluksen laitteelleni?
- Vastaus:
Aloita sovelluksen käyttöönotto lataamalla se sovelluskaupastasi. Tämän jälkeen sinun tulee kirjautua tunnuslukukortilla verkkopankkiisi, jotta pääset tekemään sovelluksen aktivoinnin loppuun. Noudata verkkopankissa näkyviä ohjeita.
Vinkki: tunnuslukusovellus kannattaa asentaa useampaan mobiililaitteeseen.
- Miksi sovellus ei toimi mobiililaitteessani?
- Vastaus:
Tarkista, että laitteesi versio on jokin seuraavista:
- iPhone versiot iOS 10 ja uudemmat
- iPad versiot iOS 10 ja uudemmat
- Android -puhelimet ja tabletit versiot 5 ja uudemmat
Sovellus ei myöskään toimi rootatussa/jailbreikatussa laitteessa turvallisuussyistä. Roottauksen tunnistusta parannettiin edellisessä versiossa.
- Asensin tunnuslukusovelluksen, mitä teen nyt?
- Vastaus:
Voit nyt alkaa käyttämään sovellusta Nordean sekä palveluntarjoajien palveluissa verkossa.
- Miten otan käyttöön tunnuslukusovelluksen kun vaihdan puhelinta?
- Vastaus:
Tunnuslukusovelluksen turvallisuus perustuu muun muassa siihen, ettei sovellusta voi kopioida puhelimesta toiseen. Siispä jos puhelimesi vaihtuu, toimi näiden ohjeiden mukaan.
- Kirjaudu vanhalla puhelimellasi verkkopankkiin.
- Ota käyttöön uusi tunnuslukusovellus (Muokkaa verkkopankkia > Pankkitunnukset > Ota Nordea Tunnusluvut -sovellus käyttöön) ja ota talteen aktivointikoodi ja väliaikainen PIN-koodi.
- Lataa uuteen puhelimeesi tunnuslukusovellus sovelluskaupastasi.
- Kirjaudu sisään tilaamallasi aktivointikoodilla sekä väliaikaisella PIN-koodilla.
- Mistä tekijöistä turvallisuus koostuu?
- Vastaus:
Sovelluksen turvallisuus koostuu neljästä tekijästä: PIN -koodi, mobiililaite, tunnusluvut ja yhteys. Muista aina varmistaa, että käyttämäsi laite on suojattu pääsykoodilla. Tarkista jokainen tapahtuma ennen vahvistamista jotta voit varmistua siitä, että tapahtuma on itse tekemäsi.
- Mitä jos joku saa selville PIN -koodini?
- Vastaus:
Vaihda PIN -koodisi heti sovelluksen Käyttäjäasetukset -valikon kohdasta ”Vaihda PIN -koodi”.
Väärinkäyttö on mahdollista vain, mikäli henkilöllä on PIN -koodin lisäksi hallussaan myös käyttäjätunnuksesi ja mobiililaitteesi. Tässä tapauksessa soita välittömästi Nordea 24/7 –palveluun 0200 3000 pvm/mpm sulkeaksesi sovelluksen.
- Onko sovellus turvallinen?
- Vastaus:
Sovellus on turvallinen ja sitä on turvallista käyttää, kunhan muistaa suojata mobiililaitteensa pääsykoodilla ja olla paljastamatta PIN –koodia kenellekään.
- Toimiiko rootatussa/jailbreakatussa puhelimessa?
- Vastaus:
Sovellus ei toimi rootatussa/jailbreikatussa laitteessa turvallisuussyistä. Roottauksen tunnistusta parannettiin edellisessä versiossa.
- Mistä voin olla varma, että sovellus todellakin on Nordean julkaisema, eikä kopio?
- Vastaus:
Tarkista sovelluskaupasta, että sovelluksen julkaisija/kehittäjä löytyy nimellä Nordea Bank AB.
- Jos puhelin varastetaan?
- Vastaus:
Soita Nordea 24/7 -palveluun ja pyydä sulkemaan puhelimessasi ollut tunnuslukusovellus.
- Jos PIN -koodi unohtuu?
- Vastaus:
Tässä tapauksessa sinun täytyy poistaa nykyinen käyttäjätilisi sovelluksesta ja ottaa käyttöön uudelleen lisäämällä uusi käyttäjä.
Aloita käyttöönotto verkkopankissasi kirjautumalla tunnuslukukortilla.
- Ei internet -yhteyttä?
- Vastaus:
Tunnuslukusovellus toimii myös ilman internet-yhteyttä. Sovellus pyytää sinua aktivoimaan offline -tilan, mikäli verkkoa ei löydy. Voit jatkaa sovelluksen käyttöä palvelussa, kun valitset offline -tilan myös siinä.
- Miten käy tunnuslukusovellukselle jos puhelin menee rikki?
- Vastaus:
Sinun täytyy ottaa tunnuslukusovellus uudestaan käyttöösi uudessa puhelimessa. Asenna tunnuslukusovellus puhelimesi sovelluskaupasta ja tee käyttöönotto verkkopankissasi.
- Miten otan sovelluksen käyttöön ilman tunnuslukukorttia?
- Vastaus:
Soita Nordea 24/7 -palveluun 0200 3000. Saat ensin tekstiviestillä aktivointikoodin sovelluksen käyttöönottoa varten, varmennettuun puhelinnumeroosi. Sen jälkeen lähetämme sinulle postitse (4 pankkipäivää) väliaikaisen PIN-koodin. Kun olet saanut PIN-koodin käyttöösi, voit jatkaa tunnuslukusovelluksen käyttöönottoa tekstiviestitse saamasi aktivointikoodin kanssa.
Konttorista saat väliaikaisen PIN -koodin heti. Sinulla tulee olla mukanasi voimassa oleva henkilöllisyystodistus, josta voimme tarkistaa henkilöllisyytesi ja tehdä asianmukaisen tunnistamisen.
- Miksen ole saanut aktivointikoodia?
- Vastaus:
Tarkista, että puhelinnumerosi on varmennettu. Emme turvallisuussyistä lähetä aktivointikoodia varmentamattomaan numeroon. Mikäli ongelma toistuu, ole yhteydessä Nordea 24/7 -palveluun soittamalla numeroon 0200 3000.
- Mikä on Varmista puhelu Nordeasta?
- Vastaus:
Varmista puhelu Nordeasta on uusi toiminto tunnuslukusovelluksen valikossa. Uuden toiminnon avulla voit varmistaa, että saamasi puhelu tulee Nordeasta, kun älylaitteesi on online-tilassa. Toimi näin:
- Sinulta kysytään sovelluksen tunnistetta eli tunnuslukusovelluksessa käyttämäsi käyttäjätilin nimeä. Tämän jälkeen Nordea lähettää vahvistuspyynnön tunnuslukusovellukseen ja pyytää sinua syöttämään 12-numeroisen koodin, jonka saat Nordealta.
- Kun sovellus pyytää varmistuskoodia, syötä 12-numeroinen koodi.
- Jos koodi on oikea, olet varmistanut, että puhelu tulee Nordeasta ja voit keskustella pankkiasioistasi soittajan kanssa. Jos koodia ei voida varmistaa, lopeta puhelu, sillä et voi olla varma, että puhelu tulee Nordeasta.
Nordea ei koskaan pyydä asiakkaitaan kertomaan pankkitunnuksiaan.
Usein kysyttyä Nordea Paysta
- Mitä voin tehdä Nordea Pay:lla?
- Vastaus:
Voit tarkistaa kaikkien korttiesi saldot ja tekemäsi ostokset, etsiä ostoksia ja vertailla korttisi käyttöä eri kuukausina. Saat ilmoituksen, kun korttiasi veloitetaan.Voit tarkistaa kaikkien korttiesi saldot ja tekemäsi ostokset, etsiä ostoksia ja vertailla korttisi käyttöä eri kuukausina. Saat ilmoituksen, kun korttiasi veloitetaan. Lisäksi voit tehdä verkko-ostoksia Masterpassilla. Android-puhelimella voit myös maksaa ostoksesi kaupoissa.
- Voinko kirjautua ulos sovelluksesta?
- Vastaus:
Kyllä voit. Uloskirjautuneena et kuitenkaan saa ilmoituksia korttitapahtumistasi. Jos kirjauduit ulos edellisellä käyttökerralla, sinun pitää kirjautua uudelleen sisään Nordea Tunnusluvut -sovelluksen avulla. Jos mieluummin pysyt sisäänkirjautuneena koko ajan, muista suojata puhelimesi näytönlukituskoodilla!
- Maksaako sovellus tai sen käyttäminen?
- Vastaus:
Ei. Sovellus on maksuton.
- Mitä käyttöön tarvitaan?
- Vastaus:
Tarvitset ainakin yhden Nordean kortin sekä sekä Nordea Tunnusluvut -sovelluksen. Lähimaksamista varten puhelimessasi pitää olla Android-käyttöjärjestelmä sekä NFC-ominaisuus. iOS-sovellusta voit käyttää myös toisten pankkien tunnuksilla.
- Mitä jos vaihdan puhelinta?
- Vastaus:
Poista sovellus vanhasta puhelimesta ja lataa se uudestaan sovelluskaupasta uuteen puhelimeen.
- Onko korttini saldo ajan tasalla?
- Vastaus:
Jos puhelin on yhteydessä nettiin, sovelluksen näyttämä saldo on aina ajan tasalla.
- Miten voin antaa palautetta?
- Vastaus:
Voit antaa palautetta suoraan sovelluksen kautta. Palautetoiminnon löydät sovelluksen valikosta.
- Miten saan saldoni piilotettua?
- Vastaus:
Sovelluksen asetuksissa voit valita, näytetäänkö saldo koko ajan, vai vain silloin, kun kosketat korttia lompakkonäkymässä.
- Missä voin maksaa?
- Vastaus:
Voit maksaa puhelimellasi kaikkialla, missä lähimaksaminen on mahdollista. Lähimaksumahdollisuuden tunnistat maksupäätteessä olevasta kaarisymbolista.
- Voinko maksaa pienet ostokset ilman PIN-koodia?
- Vastaus:
Kyllä voit. Kun herätät näytön ja viet puhelimesi maksupäätteen viereen, enintään 25 euron ostokset veloitetaan kortiltasi pikamaksuna ilman PIN-koodia. Asetuksissa voit kuitenkin kytkeä pikamaksun ilman PINiä pois päältä. Tällöin kaikki maksut vahvistetaan PINillä.
- Miten maksan?
- Vastaus:
Sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
- Napauta sovelluksen oikeassa alakulmassa olevaa punaista lähimaksupainiketta, näppäile PIN-koodisi ja vie puhelin maksupäätteen viereen puolen minuutin sisällä.
- Herätä puhelimesi (näytön lukitusta ei tarvitse avata) ja vie puhelin maksupäätteen viereen. Enintään 25 euron ostokset veloitetaan suoraan kortiltasi. Jos ostosten arvo on yli 25 euroa, näppäile PIN-koodi puhelimeen ja vie puhelin uudelleen maksupäätteen viereen. Asetuksissa voit kytkeä pikamaksun ilman PINiä pois päältä.
- Voinko maksaa Nordea Paylla, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?
- Vastaus:
Kyllä voit, kunhan puhelimesi tukee lähimaksamista.
- Miten päin puhelin pitää viedä maksupäätteen lähelle?
- Vastaus:
Joissakin maksupäätteissä puhelin laitetaan laitteen päälle ja joissakin sen sivulle. Eri puhelimet toimivat eri asennoissa. Kokeilemalla huomaat, miten puhelimesi toimii parhaiten (näyttö, takakansi vai yläreuna kohti maksupäätettä).
- Miten maksu vahvistetaan?
- Vastaus:
Vahvistat maksun PIN-koodilla, jonka valitsit ottaessasi sovelluksen käyttöön. Enintään 25 euron ostokset voit maksaa myös pikamaksulla ilman PIN-vahvistusta.
- Voinko vahvistaa maksun sormenjäljellä?
- Vastaus:
Vahvistaminen sormenjäljellä ei toistaiseksi ole mahdollista.
- Mistä tiedän, että maksu onnistui?
- Vastaus:
Maksupäätteen ruutu ilmoittaa, kun ostos on hyväksytty. Saat ostoksesta kuitin normaaliin tapaan.
- Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?
- Vastaus:
Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.
- Miten maksaminen eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?
- Vastaus:
Voit maksaa myös yli 25 euron ostoksia. Lisäksi näet sovelluksessa korttisaldosi ja tekemäsi ostot.
- Milloin puhelimen pitää olla netissä?
- Vastaus:
Maksamisen aikana puhelimen ei tarvitse olla netissä. Saldo ja ostostiedot päivittyvät kuitenkin vain, kun puhelin on yhteydessä nettiin.
- Kortissani on K-Plussa-ominaisuus. Saanko sovelluksella maksamisesta Plussa-pisteitä?
- Vastaus:
Voit ladata puhelimeesi K-Plussa-mobiilikorttisovelluksen. Sen avulla saat pisteet myös silloin, kun maksat Nordea Paylla. Valitettavasti Stockmannin maksutapaetua et saa puhelimella maksaessasi.
- Voinko maksaa, vaikka olen kirjautunut ulos sovelluksesta?
- Vastaus:
Voit maksaa sovelluksella herättämällä näytön ja viemällä puhelimen maksupäätteen viereen.
- Miten voin vaihtaa maksukorttia?
- Vastaus:
Voit asentaa kaikki haluamasi kortit puhelimeesi maksukorteiksi sekä valita niistä yhden oletuskortin. PIN-koodin syöttöruudulla voit valita maksukortin. Alle 25 € pikamaksut veloitetaan aina oletuskortilta.
- Mitä tapahtuu, kun saan uuden kortin vanhentuneen kortin tilalle?
- Vastaus:
Uuden kortin tiedot päivittyvät automaattisesti sovellukseen.
- Miksi kuitissa on eri kortinnumero kuin maksukortissani?
- Vastaus:
Turvallisuussyistä maksu tehdään peitenumerolla. Kuitilla oleva numero näkyy myös sovelluksessa, kun kosketat korttia.
- Miksi sovellus ilmoittaa, että maksu epäonnistui?
- Vastaus:
Tarkista myyjältä, onko lähimaksaminen mahdollista tässä kaupassa. Jos ei ole, et voi maksaa sovelluksella. Jos lähimaksaminen on mahdollista, maksupääte ei tunnistanut puhelintasi. Kokeile asettaa puhelin toisin päin ja eri puolelle maksupäätettä.
- Miksi maksupääte ilmoittaa, että maksu epäonnistui, vaikka sovelluksen mukaan maksu onnistui?
- Vastaus:
Maksu epäonnistui, koska kortillasi ei ole riittävästi katetta, näppäilit PIN-koodin vahingossa väärin tai korttisi on lukittu. Yritä uudelleen tai soita Nordea 24/7 -asiakaspalveluun: 0200 3000.
- Mitä teen jos puhelin katoaa?
- Vastaus:
Soita 24/7-sulkupalveluun: 020 333. Puhelimesi maksuominaisuus poistetaan, mutta voit edelleen maksaa muovikortillasi. Voit myös kirjautua sisään Apple ID-palveluun osoitteessa https://appleid.apple.com ja poistaa käytöstä haluamasi kortit.
- Miten otan Apple Payn käyttöön?
- Vastaus:
Klikkaa korttia ja sen jälkeen kortin alapuolella olevaa Lisää Apple Wallettiin -nappulaa. Voit myös ottaa Apple Walletilla kuvan kortistasi ja vahvistaa sitten kortin lisäämisen Nordea Payssa.
- Missä voin maksaa?
- Vastaus:
Voit maksaa Apple Paylla kaikkialla, missä lähimaksaminen on mahdollista. Lähimaksumahdollisuuden tunnistat maksupäätteessä olevasta kaarisymbolista. Apple Pay toimii myös sitä tukevissa verkkokaupoissa ja mobiilisovelluksissa, jotka tunnistat Apple Pay -logosta kauppiaan sivulla tai sovelluksen käyttöliittymässä.
- Voinko maksaa Apple Paylla, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?
- Vastaus:
Kyllä. Voit lisätä Apple Wallettiin kaikki Nordea-korttisi.
- Miten vahvistan maksun?
- Vastaus:
Kaikki Apple Pay -maksut vahvistat omalla sormenjäljelläsi tai laitteen pääsykoodilla.
- Mistä tiedän, että maksu onnistui?
- Vastaus:
Maksupäätteen ruutu ilmoittaa, kun ostos on hyväksytty. Saat ostoksesta kuitin normaaliin tapaan. Vverkkokaupoissa kauppiaan sivusto ilmoittaa maksun onnistumisesta.
- Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?
- Vastaus:
Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät Nordea Payssa välittömästi maksamisen jälkeen.
- Miten maksaminen eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?
- Vastaus:
Voit maksaa myös yli 25 euron ostoksia. Lisäksi näet sovelluksessa korttisaldosi ja tekemäsi ostot.
- Kortissani on K-Plussa-ominaisuus. Saanko Apple Paylla maksamisesta Plussa-pisteitä?
- Vastaus:
Valitettavasti toistaiseksi et vielä saa Plussa-pisteitä etkä Stockmannin maksutapaetua puhelimella maksaessasi.
- Miksi saan ostoksesta kaksi eri ilmoitusta?
- Vastaus:
Nordea Pay lähettää ilmoituksen kaikista ostoksistasi - myös muovikortilla ja netissä tehdyistä ostoksista. Apple Pay lähettää ilmoituksen kaikista Apple Pay -ostoksista. Voit poistaa ilmoitukset puhelimen asetuksista.
- Mitä teen jos puhelin katoaa?
- Vastaus:
Soita 24/7-sulkupalveluun: 020 333. Puhelimesi maksuominaisuus poistetaan, mutta voit edelleen maksaa muovikortillasi. Voit myös kirjautua sisään Apple ID-palveluun osoitteessa https://appleid.apple.com ja poistaa käytöstä haluamasi kortit.
- Mitä teen jos sovellukseen liitetty kortti katoaa?
- Vastaus:
Ilmoita katoamisesta soittamalla 24/7-sulkupalveluun: 020 333. Tämän jälkeen et voi maksaa puhelimellakaan kyseisellä kortilla.
- Mitä tietoja minusta kerätään?
- Vastaus:
Tiedot maksuista kerätään samalla tavalla kuin kortilla maksaessa. Nordea Pay ei kerää sijaintitietoja, mutta sovellus tallentaa muiden digitaalisten palveluiden tavoin käyttöön liittyvää tilastotietoa.
- Onko käyttäminen turvallista?
- Vastaus:
Nordea Pay:n käyttäminen on turvallista, kunhan pidät mobiilin PIN-koodisi salassa ja huolehdit puhelimestasi kuten muovikortista.
- Mikä on Masterpass?
- Vastaus:
Masterpass on verkko-ostoksia nopeuttava oikotie maksujen vahvistamiseen. Masterpassilla maksaessasi sinun ei tarvitse syöttää erikseen kortin numeroa tai toimitusosoitetta, vaan tietosi välitetään kauppiaalle automaattisesti.
- Miten maksan Masterpassilla?
- Vastaus:
Valitse verkkokaupassa maksutavaksi Masterpass ja syötä verkkopankin käyttäjätunnuksesi. Avaa Nordea Pay -sovellus puhelimessasi, valitse maksukortti ja valitse tai syötä toimitusosoite. Vahvista maksu Nordea Tunnusluvut -sovelluksella.
- Voinko maksaa Masterpass:lla, jos minulla on Nordean Visa-kortti?
- Vastaus:
Kyllä. Voit käyttää kaikkia Nordean myöntämiä Visa- ja Mastercard-korttejasi Masterpass-maksamiseen.
Usein kysyttyä Siirrosta
- Kuinka nopeasti rahat siirtyvät pankkitilien välillä?
- Vastaus:
Rahat siirtyvät välittömästi Siirto käyttäjien pankkitilien välillä ja ovat vastaanottajan käytettävissä.
- Voinko lähettää rahaa vaikken tiedän saajan pankkitilinumeroa
- Vastaus:
Kyllä voit, riittää kun tiedät saajan matkapuhelinnumeron.
- Mitä käyttöön tarvitaan?
- Vastaus:
- Tarvitset Android-käyttöjärjestelmällä tai iOS-käyttöjärjestelmällä varustetun älypuhelimen.
- Nordea Tunnusluvut –sovelluksen, OP tai S-Pankin pankkitunnukset.
- Maksuihin soveltuvan pankkitilin.
- Onko palvelussa näkyvä pankkitilini saldo aina ajan tasalla?
- Vastaus:
Nordean tiliasiakkaana saldotieto päivittyy aina puhelimen ollessa yhteydessä nettiin. Muiden pankkien asiakkaiden kohdalla saldotietoa ei näytetä.
- Minulla on useampi puhelinnumero käytössäni (esim. työnantajan ja henkilökohtainen), voinko rekisteröidä molemmat?
- Vastaus:
Nordean Siirto-sovellukseen voi rekisteröidä vain yhden puhelinnumeron per käyttäjä.
- Mitä vastapuoli näkee minusta kun maksan hänelle?
- Vastaus:
Vastaanottaja näkee lähettäjän virallisen nimen ja puhelinnumeron.
- Puhelinnumeroni vaihtui ja minulla on uusi numero. Mitä minun tulee tehdä?
- Vastaus:
Puhelinnumeron voi poistaa menemällä sovelluksen tiliasetuksiin ja poistamalla tilin käytöstä. Tämän jälkeen rekisteröidy sovellukseen uudestaan ja syötä uusi puhelinnumero käyttöönoton yhteydessä.
- Voiko Siirto app olla käytössä useammassa puhelimessa/laitteessa?
- Vastaus:
Samaa käyttäjäprofiilia voidaan käyttää useammalla laitteella (yksi ja sama tili- ja puhelinnumero).
- Voinko käyttää useamman pankin Siirto-sovellusta?
- Vastaus:
Mikäli hallussasi on useampia puhelinnumeroita voit tällöin hyödyntää useamman pankin Siirto-sovellusta. Siirto-maksujärjestelmässä yksi puhelinnumero voi olla käytössä yhteen tilliin ja sovellukseen kerrallaan.
- Mitä teen jos puhelin katoaa?
- Vastaus:
Ota yhteyttä Nordean asiakaspalvelluun.
Vaihtoehtoisesti lataa sovellus toiseen puhelimeen (jossa toinen puhelinnumero) ja asenna Siirto-sovellus. Vanha Siirto-sovellus lakkaa toimimasta.
- Onko käyttäminen turvallista?
- Vastaus:
Siirto on moderni ja turvallinen tapa siirtää rahaa käyttäjien välillä.
Jos epäilet että tunnistautumiseen liittyvät salasanasi tai työkalut ovat väärissä käsissä, ilmoita asiasta välittömästi Nordeaan.
Usein kysyttyä Korteista ja maksuista
- Haluaisin hankkia uuden kortin. Mikä kortti mahtaa olla minulle sopivin kortti ja miten saan sellaisen helpoiten tilattua?
- Vastaus:
Voit vertailla Nordean eri korttien ominaisuuksia nordea.fi -sivuston "Vertaa kortteja" osiossa. Tästä valikoimasta löydät varmasti juuri sinulle sopivan kortin.
Lisätietoa korteista ja niiden hakemisesta löydät kunkin kortin omalta tuotesivulta.
Jos sinulla on käytössäsi pankkitunnukset, voit tehdä korttihakemuksen verkkopankissa tai soittaa Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm).
- Kuinka kauan korttini tunnusluvun toimituksessa kestää?
- Vastaus:
Uuden kortin toimitus kestää 2-4 pankkipäivää ja kortin tunnusluku on odotettavissa kortin saapumisen jälkeen noin 5-6 pankkipäivässä. Kun kyse on vain tunnusluvun uusintatilauksesta, toimitusajaksi on arvioitu 2-3 pankkipäivää.
Tammikuusta lähtien posti ei kulje tiistaisin ja tämä tulee huomioida myös kortteja ja korttien tunnuslukuja tilattaessa. Katso postin tiedote tästäAvautuu uuteen ikkunaan.
Saat uuden tunnusluvun nopeasti tekstiviestillä soittamalla Nordea 24/7 –asiakaspalveluun puh. 0200 3000 (pvm/mpm*) tai käymällä konttorissa.
Tunnusluvun uusintatilauksen normaalihinnat Kortin tunnusluvun uusintatilaus, toimitus postitse kotiin 7,00 € Kortin tunnusluvun uusintatilaus, toimitus tekstiviestitse 0,00 € Kortin tunnusluvun katsominen verkkopankissa 0,00 € - Miten saan vaihdettua paperilaskun e-laskuksi?
- Vastaus:
Kun saat paperilaskun postissa maksa se normaalisti ja tämän jälkeen
- Valitse verkkopankin vasemmassa laidassa olevasta valikosta E-laskut, ja sen jälkeen kohta Uusi laskuttaja ja tarkista verkkopankissa tarjoaako laskun lähettäjä e-laskua.
- Hae laskuttaja laskuttajan nimen mukaan.
- Syötä laskuttajan pyytämä yksilöintitieto. Näin laskuttaja tietää kenen laskusta on kysymys.
- Vahvista e-laskutilaus.
Tarkista seuraavasta laskusta onko e-lasku tilauksesi ehtinyt seuraavaan laskuun. Saapuneet laskut näkyvät sekä Päivittäiset raha-asiat että e-laskujen Saapuneet laskut -sivulla.
Katso video e-laskun käyttöönotosta.
- Olen unohtanut korttini tunnusluvun. Miten saan uuden?
- Vastaus:
Tunnusluvun voit tilata
- pankkitunnuksilla verkkopankista
- Nordea 24/7:stä
- lähimmästä konttorista.
- Kuinka hankin kortin alaikäiselle lapselleni?
- Vastaus:
Nordea Electron voidaan tilata 0 - 17-vuotiaalle lapselle. Kortin tilaaminen onnistuu lähimmässä Nordean konttorissa.
Korttihakemuksessa tulee olla molempien vanhempien sekä lapsen allekirjoitus. Lapsen on oltava mukana konttorissa kun hakemus tehdään ja hänelle on oltava virallinen henkilöllisyystodistus. Toinen vanhemmista voi tarvittaessa hoitaa asian yksilöidyllä valtakirjallapdf - Avautuu uuteen ikkunaan.
Voit lukea lisää kortista Nordea Electron -kortin tuotesivulta.
- Miten teen maksun ulkomaille?
- Vastaus:
Jos maksu on euromääräinen ja menossa SEPA-alueelle sen voi tehdä verkkopankissa Uusi maksu –toiminnolla maksutta.
Valuuttamääräisen maksun voi tehdä verkkopankin kohdassa Muut maksuasiat/Valuuttamaksut. Maksusta veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukainen palkkio.
Tarkempia ohjeita saat verkkopankin Ohje-painikkeesta sekä maksutoimeksiannon oikeassa yläkulmassa olevasta kysymysmerkistä.
- Käytössäni on Nordea Credit -yhdistelmäkortti. Voinko käyttää korttia myös ulkomailla ja mitä kuluja kortin käytöstä minulle aiheutuu?
- Vastaus:
Nordea Credit -yhdistelmäkorttia voit käyttää myös ulkomailla maksamiseen ja käteisen nostamiseen. Kortin käytöstä veloitettavat kulut voit tarkistaa kortin tuotesivulta löytyvästä hinnastosta.
- Olen opiskelija, voinko saada luottokortin?
- Vastaus:
Voit hakea Nordea Gold -korttia 2 000 euron luotolimiitillä, kun opiskelet kotimaassa
- ammattikorkeakoulussa
- yliopistossa tai
- korkeakoulussa
Voit tehdä korttihakemuksen
- pankkitunnuksilla verkkopankissa (ei koske opiskelijan luottokorttihakemusta)
- Nordea 24/7:ssä.
- varaamalla ajan konttoriin.
Korttia hakiessasi käymme myös muut luottokortin myöntämiseen liittyvät kriteerit läpi.
- Miten saan korotettua luottokorttini luottorajaa?
- Vastaus:
Jos käytössäsi on pankkitunnukset, voit tehdä luottorajan korotushakemuksen verkkopankissa tai soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm). Korotusta voit hakea myös lähimmässä Nordean neuvontapalveluita tarjoavassa konttorissa.
- Epäilen, että luottokorttini tiedot on kopioitu, sillä tililläni on outoja tapahtumia?
- Vastaus:
Jos kortillasi on tehty ostoksia, joita et tunnista sulkekaa korttinne soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h). Tee tunnistamattomista korttitapahtumista korttireklamaatiopdf - Avautuu uuteen ikkunaan.
- Yritin maksaa ostoksiani internetissä kortilla, ei onnistunut. Mikä neuvoksi?
- Vastaus:
Yleisin syy maksujen hylkääntymiseen on se, että korttia ei ole liitetty verkkokäyttöön. Turvallisen verkkomaksamisen sivulta löydät ohjeet kortin verkkokäyttöön rekisteröimiseen. Nordea Asiakaspalvelusta saat myös lisätietoa verkkomaksamisesta soittamalla 0200 3000 (pvm/mpm) tai vaihtoehtoisesti chatin kautta.
Usein kysyttyä lähimaksamisesta
- Mitä etuja lähimaksamisesta on?
- Vastaus:
Lähimaksaminen on nopea, helppo ja turvallinen tapa maksaa alle 25 euron suuruisia ostoksia. Korttia ei tarvitse laittaa maksupäätteeseen, eikä tunnuslukua tarvitse näppäillä.
- Miten lähimaksaminen toimii?
- Vastaus:
Kun maksukortissasi on lähimaksamisesta kertova symboli, voit käyttää korttiasi lähimaksamiseen alle 25 euron suuruisiin ostoksiin. Kun kassa rekisteröi ostoksesi ja pyytää maksua, vie korttisi lähelle (n. 3-4 cm) maksupäätettä. Maksupääte ilmoittaa maksun onnistumisesta ääni- ja valomerkillä. Sinun ei tarvitse näppäillä tunnuslukua.
- Missä voin maksaa lähimaksukortilla?
- Vastaus:
Lähimaksukortilla voi maksaa kaikissa liikkeissä, joiden maksupäätteessä on lähimaksamisesta kertova symboli ja jotka ottavat vastaan lähimaksuja. Lähimaksuja voi tehdä Suomessa ja ulkomailla.
- Milloin minun pitää näppäillä tunnuslukuni kortilla maksaessani?
- Vastaus:
Isommat korttiostokset maksat edelleen laittamalla kortin sirumaksupäätteeseen ja näppäilemällä tunnusluvun. Turvallisuussyistä järjestelmä voi satunnaisesti pyytää sinua näppäilemään tunnuslukusi myös ostoissa, jotka ovat alle kunkin kortin lähimaksurajan. Tällöin laitat korttisi normaalisti maksupäätteeseen ja näppäilet tunnuslukusi.
- Lähimaksukortin aktivointi?
- Vastaus:
Kun maksat lähimaksukortilla ensimmäistä kertaa, tee ensimmäinen ostos laittamalla kortti maksupäätteeseen ja näppäilemällä tunnuslukusi.
Debit-lähimaksu tulee aktivoida debit-ostolla ja credit-lähimaksu credit- eli luotolla ostolla.
Finnair Plus Mastercard- sekä Stockmann Mastercard –korteilla lähimaksu on liitetty credit- eli luotto-ominaisuuteen.
Nordea Credit-, Gold-, Premium-, Platinum- ja Black –yhdistelmäkorttien lähimaksu on liitetty debit-ominaisuuteen.
- Voinko maksaa lähimaksukortilla normaaliin tapaan laittamalla kortin maksupäätteeseen ja näppäilemällä tunnusluvun?
- Vastaus:
Voit aina halutessasi maksaa normaaliin tapaan laittamalla kortin maksupäätteeseen ja näppäilemällä tunnusluvun. Tämä on mahdollista kaikissa niissä maksupisteissä, joissa on normaali sirumaksupääte lähimaksuominaisuuden lisäksi. Vain joillakin toimialoilla on käytössä ainoastaan lähimaksuominaisuus.
- Miten saan lähimaksukortin?
- Vastaus:
Kaikilla Nordean korteilla Tuohi MC –korttia lukuun ottamatta on lähimaksuominaisuus 16.3.2017 alkaen. Nykyiset kortinhaltijat saavat lähimaksukortin automaattisesti uusintojen yhteydessä.
- Mistä tunnistan lähimaksukortin?
- Vastaus:
Tunnistat lähimaksukortin lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista kortin etupuolella.
- Mitä lähimaksukortti maksaa?
- Vastaus:
Lähimaksukortista ei veloiteta lisämaksua. Korttien kuukausi- ja vuosimaksuista löydät lisätietoja Hinnasto-välilehdeltä.
- Onko lähimaksaminen turvallista?
- Vastaus:
Kauppias syöttää maksupäätteeseen summan, jonka hyväksyt kortillasi viemällä sen lähelle maksupäätettä. Kun käytät kortin lähimaksuominaisuutta, sinun ei tarvitse näppäillä kortin tunnuslukua. Tällöin ei ole myöskään vaaraa, että kortin tunnusluku päätyy sivullisten tietoon. Lähimaksukorteissa käytetään samaa turvallista tekniikkaa kuin tavallisissa sirukorteissa.
Turvallisuussyistä järjestelmä voi satunnaisesti pyytää näppäilemään tunnusluvun myös lähimaksuostoissa, joka myös lisää lähimaksun turvallisuutta.
- Mitä, jos lähimaksukorttini katoaa tai joutuu vääriin käsiin?
- Vastaus:
Jos korttisi katoaa, ilmoita siitä välittömästi korttien sulkupalveluun 020 333. Jos olet käsitellyt korttiasi huolellisesti ja sulkenut kortin heti sen kadottua, et ole vastuussa kortilla luvattomasti tehdyistä maksuista.
- Mitä, jos korttiani käytetään väärin ilman kortin tunnuslukua (PIN)?
- Vastaus:
Lähimaksuominaisuus kortilla ei muuta korttiehdoissa määriteltyjä vastuita. Nordea vastaa mahdollisesta kortin väärinkäytöstä, kun korttia on käytetty ja säilytetty korttiehtojen mukaisesti. Näiden lisäksi vastuusi koskee katoamisilmoituksen tekemistä, mikäli korttisi katoaa tai varastetaan. Muista, että ilmoitus sulkupalveluun tulee tehdä heti, kun huomaat tapahtuneen.
- En halua lähimaksukorttia, mitä teen?
- Vastaus:
Lähimaksu maksutapana yleistyy Suomessa ja maailmalla kovaa vauhtia. Nordea ei enää aktiivisesti tarjoa lähimaksuttomia kortteja, mutta asiakkaan halutessa, voit tarjota hänelle Nordea Credit – tai TUOHI Mastercard – luottokorttia. Pankkitiliin liitettyä korttia ilman lähimaksua ei ole enää saatavilla 16.3.2017 jälkeen.
Usein kysyttyä lainoista ja luotoista
- Minulla on suunnitteilla asunnon hankinta. Kuinka voin varmistaa, että saan asuntolainaa, kun löydän mieleiseni asunnon?
- Vastaus:
Aivan ensimmäiseksi sinun kannattaa käydä läpi tulosi ja menosi. Mieti mm. paljonko voisit kuukausittain käyttää asumiseen ja silti elää täysipainoista elämää? Käytä apuna Tulo-ja menoarvio -laskuria.
Jos käytössäsi on pankkitunnukset voit tehdä lainalupaus/asuntolainahakemuksen kätevimmin verkkopankissa. Hakemuksen löydät verkkopankista kohdasta Lainat / Asuntolaina / Asuntolainahakemus.
Jos sinulla ei vielä ole Nordean pankkitunnuksia, voit täyttää asuntolainahakemuksen osoitteessa nordea.fi -sivustolla.
Asuntolainaneuvottelu käy kanssamme helposti verkkotapaamisena. Tarvitset vain tietokoneen internet-yhteydellä, puhelimen ja Nordean pankkitunnukset. Voit siis käydä neuvottelun kanssamme vaikka kotisohvalla istumalla. Verkkotapaamiseen voit varata ajan soittamalla Nordea 24/7:aan 0200 3000.
Olet myös tervetullut konttoriimme keskustelemaan asiasta. Laskemme sinulle erilaisia vaihtoehtoja ja teemme kanssasi lainahakemuksen. Sinun kannattaa varata aika lainaneuvotteluun joko soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai jättää yhteydenottopyyntö, niin soitamme sinulle.
- Olen suunnittelemassa omakotitalon rakentamista, mitä minun tulee ottaa rahoituksessa huomioon?
- Vastaus:
Hyvin suunniteltu rahoitus ja kustannusten realistinen arviointi ovat rakennusprojektissa ensiarvoisen tärkeitä.
Tutustu rakentaja-asiakkaiden palveluun osoitteessa kotionline.fi/nordea, johon on koottu runsaasti rakennusprojektin toteuttamista helpottavaa tietoa. Palvelusta löydät myös kustannuslaskurin, jolla voit laskea tulevan rakennushankkeesi kokonaiskustannukset.
- Haluaisin ostaa ensimmäisen oman asunnon, mutta minulla ei ole vielä säästöjä. Miten minun tulisi toimia?
- Vastaus:
Asuntolainan hankintaan tarvitset pääsääntöisesti omia säästöjä 10 prosenttia ostettavan asunnon hinnasta tai muuta lisävakuutta.
Jos olet 15-39-vuotias, sinun kannattaa avata ASP-tili. Kun säästät tilille vähintään 10 prosenttia asunnon hinnasta, lainaamme sinulle loput. ASP-laina muodostuu ASP-korkotukilainasta ja mahdollisesta lisälainasta. Lainan vakuudeksi tulee ostamasi asunto ja valtion osatakaus.
OmaTakauksen avulla voi hankkia oman kodin pienemmälläkin alkupääomalla. Se kattaa omarahoitusosuutta tai lisävakuutta aina 95 prosenttiin saakka. Puuttuvalle 5 prosentille tarvitset joko omia säästöjä tai esimerkiksi henkilötakauksen.
Tutustu ASP-asuntosäästäminen videon avulla
Lisätietoa Nordea 24/7:stä 0200 3000 (pvm/mpm) ja lähimmästä Nordean konttorista. Voit myös jättää yhteydenottopyynnön, niin otamme sinuun yhteyttä.
- Miten voin tehdä muutoksen asuntolainani maksuohjelmaan?
- Vastaus:
Jos sinulla on pankkitunnukset saat muutoshakemuksen tehtyä nopeimmin verkkopankissa maksuohjelmanmuutos-lomakkeella.
Voit tehdä muutoshakemuksen myös konttorissa. Ajan konttoriin saat varattua Nordea 24/7:stä 0200 3000 (pvm/mpm).
Asuntolainan maksuohjelman muutoksesta sinulta veloitetaan hinnaston mukainen maksu.
- Olen ostamassa autoa. Kuinka voin hakea autolainaa?
- Vastaus:
Auton rahoittamiseen voit hakea nopeasti ja helposti Joustoluottoa.
Jos käytössäsi on pankkitunnukset onnistuu Joustoluoton hakeminen kätevästi verkkopankissa tai soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm).
Voit tietenkin asioida verkkotapaamisessa, konttorissa tai jättää yhteydenottopyynnön.
Usein kysyttyä Nordea 24/7:stä
- Mitä asioita voin hoitaa Nordea 24/7:ssä?
- Vastaus:
Nordea 24/7:ssä voit hoitaa lähes kaikki pankkiasiasi, kun tunnistamme henkilöllisyytesi pankkitunnuksillasi. Myös verkko- ja mobiilipankin chat on käytettävissäsi.
- Mitä maksaa Nordea 24/7:ään soittaminen?
- Vastaus:
Nordea 24/7:ään soittaminen lankapuhelimesta maksaa paikallisverkkomaksun (pvm) verran. Tämä hinta voi vaihdella eri palveluntarjoajien kesken. Matkapuhelimesta soitettaessa maksu on matkapuhelinmaksu (mpm), joka perustuu asiakkaan ja operaattorin väliseen sopimukseen. Ulkomailta soitettaessa numeroonmme +358 200 3000, maksu on ulkomaan puhelun hinta.
- Mihin kellonaikaan on parasta olla yhteydessä Nordea 24/7:ään?
- Vastaus:
Sujuvimmin palveluumme pääset arkisin klo 14 jälkeen. Nopeutat palveluun pääsyä tunnistautumalla pankkitunnuksilla.
Ruuhkaisimmat ajankohdat ovat maanantait ja juhlapyhien jälkeiset aamupäivät.
- Mitä asioita voin hoitaa 24/7:ssä ilman pankkitunnuksia?
- Vastaus:
Ilman pankkitunnuksia voimme hoitaa pankkiasioita yleisellä tasolla tai tehdä ajanvarauksen konttoriin tai verkkotapaamiseen. Pankkitunnuksien avulla voit hoitaa laajasti henkilökohtaisia pankkiasioitasi.
- Millaisia asioita voin hoitaa yöllä ja viikonloppuisin?
- Vastaus:
Voit hoitaa kaikkia tavallisimpia päivittäisiä pankkiasioitasi, kun olet ensin tunnistautunut pankkitunnuksillasi. Kaikkia pankkiasioita ei kuitenkaan voi hoitaa öisin ja viikonloppuisin muun muassa lainsäädännön ja sovellusten toiminta-aikojen takia.
Lauantaisin palvelemme sinua myös verkkotapaamisissa klo 10-16 sekä verkkopankin chatissä.
- Miksi minun pitää käyttää pankkitunnuksiani, jotta saan tietoja pankkiasioistani?
- Vastaus:
Nordea 24/7:ssä käytämme pankkitunnuksia asiakkaan henkilöllisyyden todentamiseen. Pankkitunnuksilla tunnistautuminen vastaa henkilöllisyyden todistamista konttorissa, kuvallisella henkilöllisyysasiakirjalla.
Soittaessasi mobiilipankin kautta voit tehdä tunnistautumisen kätevimmin tunnuslukusovelluksella.
- Miksi minun pitää soittaessani kertoa asiani?
- Vastaus:
Nordea 24/7 numerossa 0200 3000 on käytössä puheentunnistus.
Kertomasi perusteella puhelusi yhdistetään neuvojalle, joka parhaiten osaa asian. Jos soittaessa et sano mitään tai kerrot soiton syyksi jonkin yleisen asian esim. pankkiasia, niin järjestelmä kysyy vielä kerran soiton syytä, minkä jälkeen puhelusi yhdistyy neuvojalle. - Olen käynyt viime viikolla konttorissa neuvottelussa, kuinka tavoitan minua palvelleen neuvojan puhelimitse?
- Vastaus:
Tavoitat konttorin palveluneuvojat soittamalla Nordea 24/7:ään.
Usein kysyttyä päivittäisistä raha-asiat
- Mistä saan nostettua käteistä?
- Vastaus:
Saat nostettua käteistä
- OTTO-automaateiltaAvautuu uuteen ikkunaan
- korttiostoksen yhteydessä ruokakaupan kassalta. Palvelu on käytössä useimmissa K-ryhmän sekä Tokmanni Oy:n myymälöissä.
- Nordean kassapalveluita tarjoavista konttoreista näyttämällä henkilöllisyystodistuksesi. Konttorihaulla löydät lähimmät kassapalveluita tarjoavat konttorit ja niiden aukioloajat.
- Miten voin tehdä osoitteenmuutoksen?
- Vastaus:
Saamme kotimaan ja ulkomaan osoitemuutoksesi suoraan Väestörekisterikeskuksesta, joten riittää, kun teet virallisen osoitteenmuutoksen.
Jos osoitteesi on väliaikainen tai salainen osoitteesi ei välity meille Väestörekisterikeskuksesta. Tällöin voit tehdä osoitemuutoksen
- soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm), jossa henkilöllisyytesi todennetaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.
- verkkopankissa asiakaspostin kautta vapaamuotoisella osoitteenmuutosilmoituksella.
- Nordean konttorissa asioimalla.
- Miten voisin suunnitella rahankäyttöni paremmin?
- Vastaus:
Autamme sinut säästämisen alkuun, kun eurot juoksevat karkuun. Ole yhteydessä Nordea Asiakaspalveluun niin etsitään yhdessä sinulle parhaat keinot saada unelmasi toteutumaan.
Tulo- ja menoarvion avulla voit suunnitella talouttasi etukäteen.
- Mikä on IBAN-tilinumero ja mistä löydän sen?
- Vastaus:
IBAN (International Bank Account Number) on kansainvälinen tilinumero, jota on käytettävä rajat ylittävissä maksuissa EU- ja ETA-alueella.
Oman IBAN-tilinumerosi löydät tiliotteeltasi ja verkkopankista kohdasta Tilitapahtumat ja tilin tiedot.
Jos olet tekemässä tilisiirtoa, löydät IBAN-tilinumeron ja BIC-koodin yleensä laskulomakkeesta tai sinun on pyydettävä ne maksun saajalta.
- Mitä minun pitää tehdä kun haluan Nordean asiakkaaksi?
- Vastaus:
Asiakkaaksemme siirtyminen on helppoa. Ota itse yhteyttä Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai varaa aika tapaamiseen chatissä
Sovitaan tapaaminen, jossa käymme rauhassa läpi toiveitasi ja tarpeitasi ja katsotaan mitä kaikkea Nordea voi sinulle tarjota - ja miten helppoa pankin vaihtaminen on.
Voit tulla asiakkaaksi myös verkossa Tule asiakkaaksi verkossa -palvelun kautta.
- Haluaisin avata tilin muutaman kuukauden ikäiselle vauvalleni. Onko jotain erityistä mitä tässä asiassa pitäisi muistaa?
- Vastaus:
Tilin voit avata lähimmässä Nordean konttorissa. Tilin avauksen alaikäiselle voit hoitaa yksinkin jos otat mukaan toisen edunvalvojan täyttämän valtakirjan.
Tiesitkö, että haluamme tarjota jokaiselle vastasyntyneelle lahjan, kun lapselle avataan oma tili Nordeassa.
Lisätietoa asiasta ja halutessasi ajanvarauksen konttoriin saat soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai chatissa.
- Miten avaan tilin alaikäiselle lapsen lapselleni tai kummilapselleni?
- Vastaus:
Voit avata alaikäiselle lapselle pankkitilin konttorissamme edunvalvojien suostumuksella. Edunvalvojien täytyy antaa sinulle valtakirja tilin avaamista varten.
Jos lapsella on ainoastaan yksi edunvalvoja, allekirjoittaa hän valtuutuksen yksin ja valtakirjan lisäksi pankille on esitettävä virkatodistus, lainvoimainen tuomioistuimen päätös tai sosiaalilautakunnan vahvistama vanhempien sopimus lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, josta edunvalvonta käy ilmi. Tilin käyttöoikeuksista päättävät edunvalvojat yhdessä. Elleivät he pankille muuta ilmoita, käyttävät he tiliä yhdessä. Tilinavaaja ei voi pidättää itselleen käyttöoikeutta tiliin tai määrätä käyttöoikeutta vain toiselle edunvalvojista.
- Tarvitsenko vanhempiani mukaan konttoriin tai heidän kirjallista lupaansa, kun avaan tilin? Olen 16-vuotias ja minulla on henkilötodistus.
- Vastaus:
Vähintään toinen vanhemmistasi (=edunvalvoja) tulee olla mukana konttorissa tiliä avaamassa. Jos vain toinen vanhemmistasi pääsee paikalle, niin toiselta tarvitaan valtakirjapdf - Avautuu uuteen ikkunaan. Valtakirjassa sovitaan tilinavauksesta ja siinä voidaan sopia myös mm. tilinkäyttövaltuuksista.
15-17-vuotias voi avata itse tilin palkkaa tai edunvalvojilta saatua taskurahaa varten, jolloin alaikäisen oma ilmoitus tilillä olevien varojen alkuperästä riittää.
Muistathan ottaa virallisen, voimassaolevan henkilötodistuksen mukaasi konttoriin esim. passi.
Lisätietoa asiasta ja ajanvarauksen konttoriin saat soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai chatissa.
- Haluaisin avata tilin ja hankkia pankkitunnukset alaikäiselle lapselleni. Miten minun tulisi toimia?
- Vastaus:
Lapsen pankkipalveluiden avaaminen Nordeassa on helppoa verkossa ilman huoltajien konttorissa käyntiä. Palvelut lapselle verkossa on oivallinen tapa avata käyttötili lapsen omaan käyttöön ja Etutili säästöjä varten. Lapsen pankkipalvelutarpeiden kasvaessa voit kätevästi tilata myös kortin ja verkkopankkipalvelut.
- Sukunimeni on muuttunut. Tuleeko minun tehdä nimenmuutos pankkiin?
- Vastaus:
Tieto nimenmuutoksesta välittyy pankkiin Väestörekisterikeskuksesta muutaman viikon viiveellä ja muuttuu automaattisesti asiakastietoihin.
Kortille uusi nimi ei päivity automaattisesti. Korttitilauksen voit hoitaa nimitietojen päivityttyä soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm).
- Mitä vaihtoehtoja minulla on pankkiasioiden hoitamiseen?
- Vastaus:
Voit hoitaa pankkiasioita monella eri tavalla ajasta ja paikasta riippumatta ympäri vuorokauden. Tutustu erilaisiin tapoihin hoitaa pankkiasioita helposti nordea.fi -sivujen Helppo asioida -osiossa.
Usein kysyttyä säästämisestä ja sijoittamisesta
- Haluan ostaa rahastoja, kuinka se onnistuu?
- Vastaus:
Ole yhteydessä meihin, teemme sinulle säästämisen suunnitelman. Oikean rahaston valintaan vaikuttaa odotuksesi tuotosta, halustasi ottaa riskiä sekä mahdollisesta sijoitusajasta. Näin varmistumme juuri oikeasta säästämisen kohteesta juuri Sinulle.
Pankkitunnuksilla voit käydä keskustelun säästämisestä kanssamme, Nordea 24/7:ssä numerossa 0200 3000 tai chatissa.
- Olen kiinnostunut eläkesäästämisestä, mitä vaihtoehtoja Nordealla eläkesäästämiseen?
- Vastaus:
Pitkäaikainen säästäminen luo taloudellista turvaa eläkepäiviisi. Tehdään yhdessä säästämisen suunnitelma, jonka räätälöimme juuri sinun tarpeitasi ja tavoitteitasi ajatellen.
Ole yhteydessä Nordea 24/7:ään, niin teemme sinulle säästämisen suunnitelman valitsemallasi tavalla:
- Verkkotapaamisena
- Ajanvaraus lähimpään Nordean konttoriin
- Soittamalla Nordea 24/7:ään.
- Miksi avaisin ASP-tilin?
- Vastaus:
ASP-tili eli asuntosäästöpalkkiotili on oikea valinta sinulle, joka olet 15–39-vuotias ja suunnittelet ensimmäisen oman asunnon ostoa. ASP-sopimukseen kuuluu tili, jolle maksetaan verotonta talletuskorkoa ja lisäkorkoa sekä laina, jonka korko on edullinen koko laina-ajan.
ASP-tilille tulee tallettaa vähintään kahdeksana kalenterivuosineljänneksenä 150–3 000 euroa.
Jos käytössäsi on pankkitunnukset, voit avata ASP-tilin soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 ja samalla voimme tehdä sinulle säästämisen suunnitelman.
Tilin avaaminen onnistuu myös Nordean neuvontapalveluita tarjoavassa konttorissa.
- Haluaisin avata tilin alaikäiselle lapselleni ja aloittaa säästämään noin 100 €/kk. Miten tämä onnistuu?
- Vastaus:
Voit avata lapsellesi säästötilin Nordean konttorissa. Tilin avauksen alaikäiselle voi hoitaa yksikin edunvalvoja ottamalla mukaan toisen edunvalvojan täyttämän valtakirjanpdf - Avautuu uuteen ikkunaan.
Konttorissa teemme säästämisen suunnitelman, jotta löydämme sinulle parhaiten sopivimman säästämisen ratkaisun.
Lisätietoa asiasta ja halutessanne ajanvarauksen konttoriin saatte soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000.
- Haluaisin aloittaa säästämisen, kuinka pääsen alkuun?
- Vastaus:
Tutustu säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehtoihimme ja tule tekemään säästämisen suunnitelma, joka on räätälöity juuri sinun tarpeitasi ja tavoitteitasi ajatellen.
Säästämisen tilien ohella myös rahastosijoittaminen on helppo ja joustava tapa kartuttaa varallisuutta. Voit milloin tahansa muuttaa rahastosijoituksesi käteiseksi joko osittain tai kokonaan, sillä rahastosijoittaminen ei ole sidottu määräaikaan. Ja pitkällä aikavälillä rahastot tarjoavat selvästi perinteisiä säästämismuotoja paremmat tuottomahdollisuudet.
Täytä yhteydenottopyyntö, niin otamme sinuun yhteyttä. Tehdään yhdessä säästöillesi suunnitelma.
- Paljonko osakekaupankäynti Nordean verkkopankissa maksaa?
- Vastaus:
Verkkopankin kaupankäyntipalvelulla käyt kauppaa maailman pörsseissä silloin kun haluat. Voit valita sopivan kaupankäyntipalvelun aloittavan sijoittajan palvelusta kattaviin analyysipalveluihin ja edelleen aktiivisemman kaupankävijän tarpeisiin.
Kaupankäynnin kulut verkkopankissa ovat samat kaikilla markkinoilla. Hinnastomme on moniportainen ja aktiivisuutta kannustava. Eli mitä enemmän käyt kauppaa, sitä edullisempaa se on.
Tutustu kaupankäyntipalveluihin sekä kattavaan osakekaupankäynnin hinnastoon verkkosivuillamme.
Ota käyttöösi myös Nordea Investor -palvelu, jonka kautta hallinnoit sijoituksia helposti yhdestä paikasta.
Usein kysyttyä vakuutuksista
- Käytössäni on Nordea Gold –kortti, johon kuuluu ulkomaanmatkavakuutus. Milloin vakuutus on voimassa?
- Vastaus:
Nordea Gold – ulkomaanmatkavakuutukseen sisältyvät mm. matkasairaus-, matkatapaturma-, matkatavara- ja peruuntumisturvat. Vakuutuksen myöntäjä on Tryg.
Vakuutus on voimassa vapaa-ajan matkoilla, kun vakuutetun Nordea Gold -kortti on voimassa ulkomaanmatkan alkaessa Suomesta tai vakuutetun kotimaasta ja yhteenlasketuista matka- ja majoituskuluista vähintään 75% on maksettu kortin luotto-ominaisuudella.
Vakuutettuja ovat vähintään 16- ja alle 79-vuotiaat Nordea Gold pää- ja rinnakkaiskortinhaltijat sekä heidän mukanaan matkustavat perheenjäsenet ja alle 22-vuotiaat lapset tai lapsenlapset vakuutusehtojen mukaan.
Lisätietoa vakuutuksesta saat vakuutusyhtiöstä:
Tryg
Sveavägen 167
11346 Stockolm Sweden
Puh. +358 800 935 55
(ma-pe klo 8-16) - Mitä vakuutuksia Nordealta saa?
- Vastaus:
Nordean vakuutusvalikoimaan kuuluu laaja valikoima erilaisia vakuutustuotteita.
Nordea MyLife on henkilövakuutus, joka toimii lisäturvanasi elämän ikävimpien yllätysten varalle. Se tuo taloudellista turvaa sekä sinulle että läheisillesi vakavan sairauden, pysyvän työkyvyttömyyden ja kuoleman varalle.
Lainaturvalla huolehdit lainasi takaisinmaksun sujumisesta suunnitelmien mukaan, vaikka elämäntilanteesi yllättäen muuttuisi.
If Vahinkovakuutuksilla varaudut elämän ikäviin yllätyksiin, joihin ei ole voinut varautua, ja joiden paikkaamiseen tarvitaan rahaa.
- Olen lähdössä matkalle ja tarvitsen todistuksen Nordea Gold –kortin matkavakuutuksesta. Mistä saan sen?
- Vastaus:
Nordea Gold –kortin matkavakuutuksen myöntää vakuutusyhtiö Tryg, Sveavägen 167, 11346 Tukholma, Ruotsi.
Voit pyytää todistuksen vakuutusyhtiön asiakaspalvelunumerosta.
Asiakaspalvelu (suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi) puh: +358 800 935 55 (ma-pe 8-16) Avautuu uuteen ikkunaan
- Miten saan vahinkovakuutusehdotuksen Nordealta?
- Vastaus:
Nordean yhteistyökumppanina vahinkovakuutusten osalta toimii If Vahinkovakuutusyhtiö Oy.
Hoidat vakuutusasiasi helpoiten Ifin Omilla sivuilla tai soittamalla meille Nordean asiakkaille tarkoitettuun If -asiakaspalveluun 010 19 19 00 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20.
Usein kysyttyä verkkotapaamisesta
- Mikä on verkkotapaaminen?
- Vastaus:
Verkkotapaaminen on helppo ja joustava tapa hoitaa pankkiasioita siellä missä haluat. Kaikki mitä tarvitset, on tietokone, iPad tai Android tabletti verkkoyhteydellä, pankkitunnukset ja puhelin. Verkkotapaamisessa näytämme sinulle havainnollistavaa materiaalia, jota katsot omalta näytöltäsi samalla kun keskustelemme puhelimessa.
- Miten verkkotapaaminen toimii?
- Vastaus:
Ajan verkkotapaamiseen voit varata soittamalla Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm). Saat tapaamisen kutsun ja asialistan verkkopankkiisi, josta pääset myös liittymään verkkotapaamiseen. Soitamme sinulle tapaamisen alkaessa. Verkkotapaamisessa jaamme sinulle tietokoneen ruudulla aiheeseen liittyvää materiaalia samalla kun keskustelemme puhelimitse. Puhelu Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 maksaa paikallisverkkomaksun tai matkapuhelinmaksun.
- Mitä tarvitsen verkkotapaamiseen?
- Vastaus:
Tarvitset puhelimen, verkkoyhteyden, pankkitunnukset tai tunnuslukusovelluksen ja jonkin seuraavista laitteista internet -yhteydellä: PC, Mac, iPad, iPhone tai Android.
- Mistä saan apua?
- Vastaus:
Me neuvomme sinua tapaamisen alussa verkkotapaamiseen liittymisessä.
- Minkälaisia pankkiasioita voin hoitaa verkkotapaamisessa?
- Vastaus:
Henkilökohtaisia säästämisen ja sijoittamisen asioita, asuntolaina-asioita sekä kortti- ja kulutusluottoihin ja vakuutuksiin liittyviä asioita.
- Paljonko verkkotapaaminen maksaa minulle?
- Vastaus:
Pankki ei peri verkkotapaamisesta erillistä palkkiota.
- Mihin kellonaikoihin verkkotapaamisia on tarjolla?
- Vastaus:
Verkkotapaamisen voit käydä arkisin klo 8.00 ja 20.00 välisenä aikana sekä lauantaisin klo 10.00 - 16.00.
- Kuinka kauan verkkotapaaminen kestää?
- Vastaus:
Sinun on hyvä varata aikaa noin tunti.
- Voiko verkkotapaamiseen osallistua useampi henkilö?
- Vastaus:
Kyllä, verkkotapaamiseen voi osallistua useampi henkilö eri paikoista. Kaikilla osallistujilla on oltava pankkitunnukset henkilöllisyyden tunnistamista varten.
- Kuinka monta osallistujaa tapaamisessa voi olla?
- Vastaus:
Tapaaminen voidaan järjestää useamman osallistujan kesken. Kerro neuvojallesi tapaamista suunniteltaessa, jos haluat mukaan jonkun muun henkilön.
- Voinko käyttää verkkotapaamiseen iPadia/iPhonea?
- Vastaus:
Kyllä voit. Valmistaudu tapaamiseen lataamalla App Storesta Pexip infinity connect mobile -sovellus.
Ellet ole ladannut sovellusta ennen verkkotapaamista, saat virheviestin. Valitse ”OK”, minkä jälkeen siirryt automaattisesti App Storeen, jossa voit ladata sovelluksen.
- Voinko käyttää verkkotapaamiseen Android-laitetta?
- Vastaus:
Kyllä. Käytä selaimena Chromea.
- Voinko jakaa verkkotapaamisessa videon?
- Vastaus:
Kyllä voit. Käynnistä video napauttamalla kamerapainiketta näytön alaosassa olevassa valikossa.
- Millaisen verkkoyhteyden tarvitsen?
- Vastaus:
Verkkotapaamisen laatu on sitä parempi, mitä parempi verkkoyhteys sinulla on. Parhaan laadun ja vakauden takaamiseksi suosittelemme Wifin tai lankaverkon käyttämistä.
- Minulla on vielä kysyttävää verkkotapaamisista. Kehen voin ottaa yhteyttä?
- Vastaus:
Soita Nordea 24/7:ään, puh. 0200 3000 tai chattaa kanssamme.