Avaa alaikäiselle lapsellesi tili ja palvelut verkossa

Asiakkaaksi verkossa Neuvoja vanhemmille Asiakkaan tunteminen Asiakkaaksi verkossa

Nämä pankkipalvelut voit avata lapselle verkossa:

Huoltajat sopivat yhdessä alaikäisen lapsen tilin ja palveluiden avaamisesta. Lain mukaan hakemukseen tarvitaan molempien huoltajien hyväksyntä, ellei toisella vanhemmalla ole yksinhuoltajuutta. Vanhemmat sopivat keskenään, kenellä on käyttöoikeus tiliin.  

Näin avaat pankkipalvelut lapselle verkossa:

1.

Kirjaudu sisään Nordean verkkopankkitunnuksilla.

Hakemusta varten tarvitset: 

  • Passin tai kuvallisen henkilökortin (huomaathan, että ajokortti ei kelpaa)
  • Lapsen passin tai kuvallisen henkilökortin 
  • Lapsen matkapuhelinnumeron (jos tilaat kortin tai avaat verkkopankkipalvelun)
  • Toisen huoltajan matkapuhelinnumero

2. 

Täytä lapsen tiedot ja valitse hänelle haluamasi pankkipalvelut.

3. 

Toinen huoltaja saa tekstiviestin ja käy hyväksymässä hakemuksen.

Toinen huoltaja tarvitsee:
  • Pankkitunnukset – ei tarvitse olla Nordean
  • Passin, kuvallisen henkilökortin tai ajokortin

Tämä vaihe jää pois, jos huoltajalla on yksinhuoltajuus.

4. 

Nordea käsittelee hakemuksen ja huoltajat saavat tekstiviestillä tiedon, kun palvelut on avattu.

5. 

Ota tunnuslukusovellus käyttöön kirjautumalla uudelleen "Palvelut lapselle verkossa" -palveluun ja seuraamalla ohjeita palvelussa.

Neuvoja vanhemmille

Palvelut lapselle verkossa -palvelulla avaat lapsellesi käyttötilin ja tilaat siihen kortin kätevästi verkossa. Palvelussa voit tilata lapsellesi myös pankkitunnukset verkkoasiointiin Nordean palveluissa, sekä säästämiseen Etutilin. Palveluille ei ole alaikärajaa vaan vanhemmat päättävät minkä ikäisenä lapsi on valmis käyttämään pankkipalveluita itsenäisesti ja he vastaavat alaikäisen lapsen palveluiden käytöstä.

Lapsen tiliin liitettävä kortti ja verkkopankkipalvelu ovat aina lapselle henkilökohtaiseen käyttöön. Näiden palveluiden avaus vaatii, että myös lapsella on virallinen henkilökortti tai passi.

Lapsen tilit on mahdollista liittää myös vanhempien verkkopankkipalveluun, jos lapselle ei haluta tilata omia henkilökohtaisia pankkitunnuksia. Vaihtoehtoisesti lapsen tilitietojen katseluun voidaan tilata verkkopankin katseluoikeus, jolloin lapsi ei välttämättä tarvitse omia henkilökohtaisia pankkitunnuksia. Erona on se, että pankkitunnuksilla voi tehdä myös maksuja verkko- ja mobiilipankissa, kun verkkopankin katseluoikeus -tunnuksella voi ainoastaan katsoa tilitapahtumia.   

Älypuhelin, tunnuslukusovellus ja mobiilipankki mahdollistavat lapselle sujuvan itsenäisen maksamisen ja tilitapahtumien seuraamisen. 

Vanhempien on hyvä huomata, että verkko- ja mobiilipankissa myös lapsi näkee hänelle mahdollisesti säästetyt rahastot ja osakesijoitukset. Alaikäinen lapsi ei kuitenkaan pysty tekemään itsenäisesti osto- tai myynti toimeksiantoja.

Asiakaspalvelumme Nordea 24/7 auttaa mielellään, jos sinulla on kysyttävää alaikäisten palveluista. Ota rohkeasti yhteyttä vaikkapa chatilla tai puhelimella.

Asiakkaan tunteminen

Miksi pankki kysyy?

Pankilla on lakiin perustuva velvoite tunnistaa asiakkaansa. Tunteminen turvaa asiointisi ja estää väärinkäytökset.

Kysymme Asiakkaaksi verkossa -palvelussa monenlaisia asioita, koska haluamme tuntea sinut ja ymmärtää elämäntilanteesi.

Lue lisää Asiakkaan tunteminen – Miksi pankki kysyy?

Kysy neuvojiltamme

Lady advisor standing by desk  

Askarruttaako jokin pankkiasia mieltäsi?

Valitse sinulle sopivin vaihtoehto.

Woman by computer  

Pankin vaihto Nordeaan

Mikäli haluat, hoidamme kaikki käytännön järjestelyt puolestasi. Jos haluat valtuuttaa Nordean tekemään pankin vaihdon puolestasi, varaa aika konttoriimme soittamalla Nordea 24/7 asiakaspalveluumme 0200 3000 (pvm/mpm).