Usein kysyttyä
Usein kysyttyä päivittäisistä raha-asiat
- Mistä saan nostettua käteistä?
- Vastaus:
Saat nostettua käteistä
- OTTO-automaateiltaAvautuu uuteen ikkunaan
- korttiostoksen yhteydessä ruokakaupan kassalta. Palvelu on käytössä useimmissa K-ryhmän sekä Tokmanni Oy:n myymälöissä.
- Nordean kassapalveluita tarjoavista konttoreista näyttämällä henkilöllisyystodistuksesi. Konttorihaulla löydät lähimmät kassapalveluita tarjoavat konttorit ja niiden aukioloajat.
- Miten voin tehdä osoitteenmuutoksen?
- Vastaus:
Saamme kotimaan ja ulkomaan osoitemuutoksesi suoraan Väestörekisterikeskuksesta, joten riittää, kun teet virallisen osoitteenmuutoksen.
Jos osoitteesi on väliaikainen tai salainen osoitteesi ei välity meille Väestörekisterikeskuksesta. Tällöin voit tehdä osoitemuutoksen
- soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm), jossa henkilöllisyytesi todennetaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.
- verkkopankissa asiakaspostin kautta vapaamuotoisella osoitteenmuutosilmoituksella.
- Nordean konttorissa asioimalla.
- Miten voisin suunnitella rahankäyttöni paremmin?
- Vastaus:
Autamme sinut säästämisen alkuun, kun eurot juoksevat karkuun. Ole yhteydessä Nordea Asiakaspalveluun niin etsitään yhdessä sinulle parhaat keinot saada unelmasi toteutumaan.
Tulo- ja menoarvion avulla voit suunnitella talouttasi etukäteen.
- Mikä on IBAN-tilinumero ja mistä löydän sen?
- Vastaus:
IBAN (International Bank Account Number) on kansainvälinen tilinumero, jota on käytettävä rajat ylittävissä maksuissa EU- ja ETA-alueella.
Oman IBAN-tilinumerosi löydät tiliotteeltasi ja verkkopankista kohdasta Tilitapahtumat ja tilin tiedot.
Jos olet tekemässä tilisiirtoa, löydät IBAN-tilinumeron ja BIC-koodin yleensä laskulomakkeesta tai sinun on pyydettävä ne maksun saajalta.
- Mitä minun pitää tehdä kun haluan Nordean asiakkaaksi?
- Vastaus:
Asiakkaaksemme siirtyminen on helppoa. Ota itse yhteyttä Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai varaa aika tapaamiseen chatissä
Sovitaan tapaaminen, jossa käymme rauhassa läpi toiveitasi ja tarpeitasi ja katsotaan mitä kaikkea Nordea voi sinulle tarjota - ja miten helppoa pankin vaihtaminen on.
Voit tulla asiakkaaksi myös verkossa Tule asiakkaaksi verkossa -palvelun kautta.
- Haluaisin avata tilin muutaman kuukauden ikäiselle vauvalleni. Onko jotain erityistä mitä tässä asiassa pitäisi muistaa?
- Vastaus:
Tilin voit avata lähimmässä Nordean konttorissa. Tilin avauksen alaikäiselle voit hoitaa yksinkin jos otat mukaan toisen edunvalvojan täyttämän valtakirjan.
Tiesitkö, että haluamme tarjota jokaiselle vastasyntyneelle lahjan, kun lapselle avataan oma tili Nordeassa.
Lisätietoa asiasta ja halutessasi ajanvarauksen konttoriin saat soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai chatissa.
- Miten avaan tilin alaikäiselle lapsen lapselleni tai kummilapselleni?
- Vastaus:
Voit avata alaikäiselle lapselle pankkitilin konttorissamme edunvalvojien suostumuksella. Edunvalvojien täytyy antaa sinulle valtakirja tilin avaamista varten.
Jos lapsella on ainoastaan yksi edunvalvoja, allekirjoittaa hän valtuutuksen yksin ja valtakirjan lisäksi pankille on esitettävä virkatodistus, lainvoimainen tuomioistuimen päätös tai sosiaalilautakunnan vahvistama vanhempien sopimus lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta, josta edunvalvonta käy ilmi. Tilin käyttöoikeuksista päättävät edunvalvojat yhdessä. Elleivät he pankille muuta ilmoita, käyttävät he tiliä yhdessä. Tilinavaaja ei voi pidättää itselleen käyttöoikeutta tiliin tai määrätä käyttöoikeutta vain toiselle edunvalvojista.
- Tarvitsenko vanhempiani mukaan konttoriin tai heidän kirjallista lupaansa, kun avaan tilin? Olen 16-vuotias ja minulla on henkilötodistus.
- Vastaus:
Vähintään toinen vanhemmistasi (=edunvalvoja) tulee olla mukana konttorissa tiliä avaamassa. Jos vain toinen vanhemmistasi pääsee paikalle, niin toiselta tarvitaan valtakirjaAvautuu uuteen ikkunaan. Valtakirjassa sovitaan tilinavauksesta ja siinä voidaan sopia myös mm. tilinkäyttövaltuuksista.
15-17-vuotias voi avata itse tilin palkkaa tai edunvalvojilta saatua taskurahaa varten, jolloin alaikäisen oma ilmoitus tilillä olevien varojen alkuperästä riittää.
Muistathan ottaa virallisen, voimassaolevan henkilötodistuksen mukaasi konttoriin esim. passi.
Lisätietoa asiasta ja ajanvarauksen konttoriin saat soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai chatissa.
- Haluaisin avata tilin ja hankkia pankkitunnukset alaikäiselle lapselleni. Miten minun tulisi toimia?
- Vastaus:
Lapsen pankkipalveluiden avaaminen Nordeassa on helppoa verkossa ilman huoltajien konttorissa käyntiä. Palvelut lapselle verkossa on oivallinen tapa avata käyttötili lapsen omaan käyttöön ja Etutili säästöjä varten. Lapsen pankkipalvelutarpeiden kasvaessa voit kätevästi tilata myös kortin ja verkkopankkipalvelut.
- Sukunimeni on muuttunut. Tuleeko minun tehdä nimenmuutos pankkiin?
- Vastaus:
Tieto nimenmuutoksesta välittyy pankkiin Väestörekisterikeskuksesta muutaman viikon viiveellä ja muuttuu automaattisesti asiakastietoihin.
Kortille uusi nimi ei päivity automaattisesti. Korttitilauksen voit hoitaa nimitietojen päivityttyä soittamalla Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm).
- Mitä vaihtoehtoja minulla on pankkiasioiden hoitamiseen?
- Vastaus:
Voit hoitaa pankkiasioita monella eri tavalla ajasta ja paikasta riippumatta ympäri vuorokauden. Tutustu erilaisiin tapoihin hoitaa pankkiasioita helposti nordea.fi -sivujen Helppo asioida -osiossa.