Usein kysyttyä lähimaksamisesta
- Mitä etuja lähimaksamisesta on?
- Vastaus:
Lähimaksaminen on nopea, helppo ja turvallinen tapa maksaa alle 25 euron suuruisia ostoksia. Korttia ei tarvitse laittaa maksupäätteeseen, eikä tunnuslukua tarvitse näppäillä.
- Miten lähimaksaminen toimii?
- Vastaus:
Kun maksukortissasi on lähimaksamisesta kertova symboli, voit käyttää korttiasi lähimaksamiseen alle 25 euron suuruisiin ostoksiin. Kun kassa rekisteröi ostoksesi ja pyytää maksua, vie korttisi lähelle (n. 3-4 cm) maksupäätettä. Maksupääte ilmoittaa maksun onnistumisesta ääni- ja valomerkillä. Sinun ei tarvitse näppäillä tunnuslukua.
- Missä voin maksaa lähimaksukortilla?
- Vastaus:
Lähimaksukortilla voi maksaa kaikissa liikkeissä, joiden maksupäätteessä on lähimaksamisesta kertova symboli ja jotka ottavat vastaan lähimaksuja. Lähimaksuja voi tehdä Suomessa ja ulkomailla.
- Milloin minun pitää näppäillä tunnuslukuni kortilla maksaessani?
- Vastaus:
Isommat korttiostokset maksat edelleen laittamalla kortin sirumaksupäätteeseen ja näppäilemällä tunnusluvun. Turvallisuussyistä järjestelmä voi satunnaisesti pyytää sinua näppäilemään tunnuslukusi myös ostoissa, jotka ovat alle kunkin kortin lähimaksurajan. Tällöin laitat korttisi normaalisti maksupäätteeseen ja näppäilet tunnuslukusi.
- Lähimaksukortin aktivointi?
- Vastaus:
Kun maksat lähimaksukortilla ensimmäistä kertaa, tee ensimmäinen ostos laittamalla kortti maksupäätteeseen ja näppäilemällä tunnuslukusi.
Debit-lähimaksu tulee aktivoida debit-ostolla ja credit-lähimaksu credit- eli luotolla ostolla.
Finnair Plus Mastercard- sekä Stockmann Mastercard –korteilla lähimaksu on liitetty credit- eli luotto-ominaisuuteen.
Nordea Credit-, Gold-, Premium-, Platinum- ja Black –yhdistelmäkorttien lähimaksu on liitetty debit-ominaisuuteen.
- Voinko maksaa lähimaksukortilla normaaliin tapaan laittamalla kortin maksupäätteeseen ja näppäilemällä tunnusluvun?
- Vastaus:
Voit aina halutessasi maksaa normaaliin tapaan laittamalla kortin maksupäätteeseen ja näppäilemällä tunnusluvun. Tämä on mahdollista kaikissa niissä maksupisteissä, joissa on normaali sirumaksupääte lähimaksuominaisuuden lisäksi. Vain joillakin toimialoilla on käytössä ainoastaan lähimaksuominaisuus.
- Miten saan lähimaksukortin?
- Vastaus:
Kaikilla Nordean korteilla Tuohi MC –korttia lukuun ottamatta on lähimaksuominaisuus 16.3.2017 alkaen. Nykyiset kortinhaltijat saavat lähimaksukortin automaattisesti uusintojen yhteydessä.
- Mistä tunnistan lähimaksukortin?
- Vastaus:
Tunnistat lähimaksukortin lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista kortin etupuolella.
- Mitä lähimaksukortti maksaa?
- Vastaus:
Lähimaksukortista ei veloiteta lisämaksua. Korttien kuukausi- ja vuosimaksuista löydät lisätietoja Hinnasto-välilehdeltä.
- Onko lähimaksaminen turvallista?
- Vastaus:
Kauppias syöttää maksupäätteeseen summan, jonka hyväksyt kortillasi viemällä sen lähelle maksupäätettä. Kun käytät kortin lähimaksuominaisuutta, sinun ei tarvitse näppäillä kortin tunnuslukua. Tällöin ei ole myöskään vaaraa, että kortin tunnusluku päätyy sivullisten tietoon. Lähimaksukorteissa käytetään samaa turvallista tekniikkaa kuin tavallisissa sirukorteissa.
Turvallisuussyistä järjestelmä voi satunnaisesti pyytää näppäilemään tunnusluvun myös lähimaksuostoissa, joka myös lisää lähimaksun turvallisuutta.
- Mitä, jos lähimaksukorttini katoaa tai joutuu vääriin käsiin?
- Vastaus:
Jos korttisi katoaa, ilmoita siitä välittömästi korttien sulkupalveluun 020 333. Jos olet käsitellyt korttiasi huolellisesti ja sulkenut kortin heti sen kadottua, et ole vastuussa kortilla luvattomasti tehdyistä maksuista.
- Mitä, jos korttiani käytetään väärin ilman kortin tunnuslukua (PIN)?
- Vastaus:
Lähimaksuominaisuus kortilla ei muuta korttiehdoissa määriteltyjä vastuita. Nordea vastaa mahdollisesta kortin väärinkäytöstä, kun korttia on käytetty ja säilytetty korttiehtojen mukaisesti. Näiden lisäksi vastuusi koskee katoamisilmoituksen tekemistä, mikäli korttisi katoaa tai varastetaan. Muista, että ilmoitus sulkupalveluun tulee tehdä heti, kun huomaat tapahtuneen.
- En halua lähimaksukorttia, mitä teen?
- Vastaus:
Lähimaksu maksutapana yleistyy Suomessa ja maailmalla kovaa vauhtia. Nordea ei enää aktiivisesti tarjoa lähimaksuttomia kortteja, mutta asiakkaan halutessa, voit tarjota hänelle Nordea Credit – tai TUOHI Mastercard – luottokorttia. Pankkitiliin liitettyä korttia ilman lähimaksua ei ole enää saatavilla 16.3.2017 jälkeen.