Korttireklamaatio

Milloin voin tehdä selvityspyynnön

Voit tehdä korttitapahtumien selvityspyynnön eli korttireklamaation Nordeaan, jos

  • huomaat tiliotteellasi korttiostoja ja/tai automaattinostoja, joita et ole tehnyt,
  • korttiostoksesi on veloitettu kahteen kertaan
  • et ole saanut kortilla tilaamiasi tavaroita tai palveluita
  • saamasi tuote on virheellinen.
  • kyse on sopimuksesta, joka ei kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti sido kuluttajaa.

Maksukorttien liikkeellelaskijana Nordea vastaa maksupalvelulain ja korttiehtojen mukaisesti maksukortin oikeudettomasta käytöstä. Mikäli olet tehnyt suorituksen maksukortin credit-ominasuudella, on Nordealla lisäksi yhteisvastuu myyjän kanssa rahasuorituksen palauttamisesta kuluttajasuojalain mukaisesti.

Yritä ratkaista asia ensin palveluntarjoajan kanssa

Yritä aina ensin selvittää asiaa myyjän kanssa, jos

  • tapahtuma on veloitettu kahteen kertaan,  
  • et ole saanut tilaamiasi tuotteita tai
  • tuote ei vastaa tilattua,
  • olet sitoutunut toistuvaan veloitukseen ja sinun on irtisanottava palvelu.

Tee reklamaatio Nordeaan, jollet saa asiaa ratkaistua myyjän kanssa. Lähetä kopio käydystä kirjeenvaihdosta (esim. hotellihuoneen peruutuksesta saamasi numero) reklamaation liitteenä.

Huomioithan, että:

  • autovuokraamolla voi olla autonvuokraussopimuksessa nimenomaisesti sovitun perusteella oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen.
  • hotellilla on oikeus veloittaa maksamaton minibaariosto jälkikäteen. Kaikissa internetin kautta tehtävissä hotellivarauksissa ei ole peruutusoikeutta ja hotellilla on oikeus perua ns. no-show -maksuna yhden hotelliyön hinta.

Kun täytät reklamaatiolomaketta

Täytä Selvityspyyntö/Reklamointi-lomakepdf - Avautuu uuteen ikkunaan huolellisesti. Lähetä se lomakkeessa olevaan osoitteeseen viipymättä havaittuasi tiliotteeltasi selvitystä vaativan tapahtuman, jota et ole tehnyt.  Muussa tilanteessa lähetä lomake viipymättä sen jälkeen, kun et ole saanut ratkaistua asiaa myyjän kanssa tai et ole kohtuullisin toimenpitein onnistunut tavoittamaan myyjää. Voit myös täyttää lomakkeen konttorissa.

Voidaksemme käsitellä reklamaatiotasi on tärkeää, että saamme tarpeeksi tietoja tapahtuneesta:

  • Täytä lomake huolellisesti. Lomakkeessa tulee olla kortinhaltijan tiedot ja allekirjoitus.
  • Mikäli kortti on varastettu tee rikosilmoitus henkilökohtaisesti poliisille. Poliisi tutkii tapahtuneen rikoksen tekemäsi ilmoituksen perusteella. Lähetä ilmoituskopio reklamaation liitteenä.
  • Pankki tekee rikosilmoituksen puolestasi, kun reklamoitava korttitapahtuma koskee maksuvälinepetosta (= tuntematon internet-osto tai kopioitu kortti). Mikäli sinulla on tutkinnan kannalta oleellista tietoa tapahtumasta, voit tehdä rikosilmoituksen myös itse ja liittää sen reklamaatioon. Kuvaile halutessasi lisätiedot -kohdassa tapahtunutta yksityiskohtaisemmin.

Liitä lomakkeeseen mukaan kopiot kaikesta siitä materiaalista, jolla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon, esim.

  • kopio mahdollisesta yrityksen ja sinun välisestä kirjeenvaihdosta
  • Tilausvahvistuksesta
  • Myyjän palveluehdoista
  • Kuitista
  • Irtisanomisilmoituksesta
  • myyjälle tekemästäsi ilmoituksesta, että perut säännöllisesti tehdyn sopimuksen, koska et ole nimenomaisesti hyväksynyt siihen liittyvää maksuvelvollisuutta (myyjän ehdot eivät ole olleet selkeät), tai
  • mahdollisesta rikosilmoituksesta.

Ota itsellesi kopio reklamaatiosta liitteineen.

Tutustu yleisiin korttiehtoihinpdf - Avautuu uuteen ikkunaan, erityisesti kohtaan 3: Kortinhaltijan velvollisuudet ja vastuu. Lisätietoja saat Nordea Asiakaspalvelusta.

Muista korttiostoksia tehdessäsi

Myyjän palveluehdot kannattaa aina lukea huolella. Näin vältät, että tilausta tehdessäsi huomaamattasi sitoutunut jatkuviin, toistuviin veloituksiin. Kun kyseessä on sähköisesti (esim. verkkokauppa) tehtävä sopimus, kuluttajalla on oikeus saada selkeällä tavalla laissa mainitut tiedot myyjältä ennen maksutapahtuman hyväksymistä. Myyjän on myös varmistettava, että kuluttaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos yritys ei ole sähköisessä sopimuksessa varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, kuluttajalla on oikeus perua kauppa. Kuluttajan on kuitenkin vaadittava myyjältä kaupan perumista.

Neuvoja korteista

Woman in striped shirt by computer  

Maksa turvallisesti verkossa

Kun haluat tehdä ostoksia internetissä, rekisteröi korttisi verkkomaksukelpoiseksi.

Couple walking in the city  

Useita vaihtoehtoja

Voit hakea korttia verkkopankissa, konttorissa tai soittamalla Nordea Asiakaspalveluun.