- _
- Internet-, mobiili- ja puhelinpalvelut
- Usein kysyttyä
Usein kysyttyä
Hyvä tietää
- Mitä voin tehdä Nordea Pay:lla?
- Vastaus:
Voit tarkistaa kaikkien korttiesi saldot ja tekemäsi ostokset, etsiä ostoksia ja vertailla korttisi käyttöä eri kuukausina. Saat ilmoituksen, kun korttiasi veloitetaan.Voit tarkistaa kaikkien korttiesi saldot ja tekemäsi ostokset, etsiä ostoksia ja vertailla korttisi käyttöä eri kuukausina. Saat ilmoituksen, kun korttiasi veloitetaan. Lisäksi voit tehdä verkko-ostoksia Masterpassilla. Android-puhelimella voit myös maksaa ostoksesi kaupoissa.
- Voinko kirjautua ulos sovelluksesta?
- Vastaus:
Kyllä voit. Uloskirjautuneena et kuitenkaan saa ilmoituksia korttitapahtumistasi. Jos kirjauduit ulos edellisellä käyttökerralla, sinun pitää kirjautua uudelleen sisään Nordea Tunnusluvut -sovelluksen avulla. Jos mieluummin pysyt sisäänkirjautuneena koko ajan, muista suojata puhelimesi näytönlukituskoodilla!
- Maksaako sovellus tai sen käyttäminen?
- Vastaus:
Ei. Sovellus on maksuton.
- Mitä käyttöön tarvitaan?
- Vastaus:
Tarvitset ainakin yhden Nordean kortin sekä sekä Nordea Tunnusluvut -sovelluksen. Lähimaksamista varten puhelimessasi pitää olla Android-käyttöjärjestelmä sekä NFC-ominaisuus. iOS-sovellusta voit käyttää myös toisten pankkien tunnuksilla.
- Mitä jos vaihdan puhelinta?
- Vastaus:
Poista sovellus vanhasta puhelimesta ja lataa se uudestaan sovelluskaupasta uuteen puhelimeen.
- Onko korttini saldo ajan tasalla?
- Vastaus:
Jos puhelin on yhteydessä nettiin, sovelluksen näyttämä saldo on aina ajan tasalla.
- Miten voin antaa palautetta?
- Vastaus:
Voit antaa palautetta suoraan sovelluksen kautta. Palautetoiminnon löydät sovelluksen valikosta.
- Miten saan saldoni piilotettua?
- Vastaus:
Sovelluksen asetuksissa voit valita, näytetäänkö saldo koko ajan, vai vain silloin, kun kosketat korttia lompakkonäkymässä.
Kaupassa maksaminen (Android-puhelimet)
- Missä voin maksaa?
- Vastaus:
Voit maksaa puhelimellasi kaikkialla, missä lähimaksaminen on mahdollista. Lähimaksumahdollisuuden tunnistat maksupäätteessä olevasta kaarisymbolista.
- Voinko maksaa pienet ostokset ilman PIN-koodia?
- Vastaus:
Kyllä voit. Kun herätät näytön ja viet puhelimesi maksupäätteen viereen, enintään 25 euron ostokset veloitetaan kortiltasi pikamaksuna ilman PIN-koodia. Asetuksissa voit kuitenkin kytkeä pikamaksun ilman PINiä pois päältä. Tällöin kaikki maksut vahvistetaan PINillä.
- Miten maksan?
- Vastaus:
Sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
- Napauta sovelluksen oikeassa alakulmassa olevaa punaista lähimaksupainiketta, näppäile PIN-koodisi ja vie puhelin maksupäätteen viereen puolen minuutin sisällä.
- Herätä puhelimesi (näytön lukitusta ei tarvitse avata) ja vie puhelin maksupäätteen viereen. Enintään 25 euron ostokset veloitetaan suoraan kortiltasi. Jos ostosten arvo on yli 25 euroa, näppäile PIN-koodi puhelimeen ja vie puhelin uudelleen maksupäätteen viereen. Asetuksissa voit kytkeä pikamaksun ilman PINiä pois päältä.
- Voinko maksaa Nordea Paylla, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?
- Vastaus:
Kyllä voit, kunhan puhelimesi tukee lähimaksamista.
- Miten päin puhelin pitää viedä maksupäätteen lähelle?
- Vastaus:
Joissakin maksupäätteissä puhelin laitetaan laitteen päälle ja joissakin sen sivulle. Eri puhelimet toimivat eri asennoissa. Kokeilemalla huomaat, miten puhelimesi toimii parhaiten (näyttö, takakansi vai yläreuna kohti maksupäätettä).
- Miten maksu vahvistetaan?
- Vastaus:
Vahvistat maksun PIN-koodilla, jonka valitsit ottaessasi sovelluksen käyttöön. Enintään 25 euron ostokset voit maksaa myös pikamaksulla ilman PIN-vahvistusta.
- Voinko vahvistaa maksun sormenjäljellä?
- Vastaus:
Vahvistaminen sormenjäljellä ei toistaiseksi ole mahdollista.
- Mistä tiedän, että maksu onnistui?
- Vastaus:
Maksupäätteen ruutu ilmoittaa, kun ostos on hyväksytty. Saat ostoksesta kuitin normaaliin tapaan.
- Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?
- Vastaus:
Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.
- Miten maksaminen eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?
- Vastaus:
Voit maksaa myös yli 25 euron ostoksia. Lisäksi näet sovelluksessa korttisaldosi ja tekemäsi ostot.
- Miksi maksupääte ilmoittaa, että maksu epäonnistui, vaikka sovelluksen mukaan maksu onnistui?
- Vastaus:
Maksu epäonnistui, koska kortillasi ei ole riittävästi katetta, näppäilit PIN-koodin vahingossa väärin tai korttisi on lukittu. Yritä uudelleen tai soita Nordea 24/7 -asiakaspalveluun: 0200 3000.
- Milloin puhelimen pitää olla netissä?
- Vastaus:
Maksamisen aikana puhelimen ei tarvitse olla netissä. Saldo ja ostostiedot päivittyvät kuitenkin vain, kun puhelin on yhteydessä nettiin.
- Kortissani on K-Plussa-ominaisuus. Saanko sovelluksella maksamisesta Plussa-pisteitä?
- Vastaus:
Voit ladata puhelimeesi K-Plussa-mobiilikorttisovelluksen. Sen avulla saat pisteet myös silloin, kun maksat Nordea Paylla. Valitettavasti Stockmannin maksutapaetua et saa puhelimella maksaessasi.
- Voinko maksaa, vaikka olen kirjautunut ulos sovelluksesta?
- Vastaus:
Voit maksaa sovelluksella herättämällä näytön ja viemällä puhelimen maksupäätteen viereen.
- Miten voin vaihtaa maksukorttia?
- Vastaus:
Voit asentaa kaikki haluamasi kortit puhelimeesi maksukorteiksi sekä valita niistä yhden oletuskortin. PIN-koodin syöttöruudulla voit valita maksukortin. Alle 25 € pikamaksut veloitetaan aina oletuskortilta.
- Mitä tapahtuu, kun saan uuden kortin vanhentuneen kortin tilalle?
- Vastaus:
Uuden kortin tiedot päivittyvät automaattisesti sovellukseen.
- Miksi sovellus ilmoittaa, että maksu epäonnistui?
- Vastaus:
Tarkista myyjältä, onko lähimaksaminen mahdollista tässä kaupassa. Jos ei ole, et voi maksaa sovelluksella. Jos lähimaksaminen on mahdollista, maksupääte ei tunnistanut puhelintasi. Kokeile asettaa puhelin toisin päin ja eri puolelle maksupäätettä.
- Miksi kuitissa on eri kortinnumero kuin maksukortissani?
- Vastaus:
Turvallisuussyistä maksu tehdään peitenumerolla. Kuitilla oleva numero näkyy myös sovelluksessa, kun kosketat korttia.
Kaupassa maksaminen (Apple)
- Miten otan Apple Payn käyttöön?
- Vastaus:
Klikkaa korttia ja sen jälkeen kortin alapuolella olevaa Lisää Apple Wallettiin -nappulaa. Voit myös ottaa Apple Walletilla kuvan kortistasi ja vahvistaa sitten kortin lisäämisen Nordea Payssa.
- Missä voin maksaa?
- Vastaus:
Voit maksaa Apple Paylla kaikkialla, missä lähimaksaminen on mahdollista. Lähimaksumahdollisuuden tunnistat maksupäätteessä olevasta kaarisymbolista. Apple Pay toimii myös sitä tukevissa verkkokaupoissa ja mobiilisovelluksissa, jotka tunnistat Apple Pay -logosta kauppiaan sivulla tai sovelluksen käyttöliittymässä.
- Voinko maksaa Apple Paylla, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?
- Vastaus:
Kyllä. Voit lisätä Apple Wallettiin kaikki Nordea-korttisi.
- Miten vahvistan maksun?
- Vastaus:
Kaikki Apple Pay -maksut vahvistat omalla sormenjäljelläsi tai laitteen pääsykoodilla.
- Mistä tiedän, että maksu onnistui?
- Vastaus:
Maksupäätteen ruutu ilmoittaa, kun ostos on hyväksytty. Saat ostoksesta kuitin normaaliin tapaan. Vverkkokaupoissa kauppiaan sivusto ilmoittaa maksun onnistumisesta.
- Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?
- Vastaus:
Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät Nordea Payssa välittömästi maksamisen jälkeen.
- Miten maksaminen eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?
- Vastaus:
Voit maksaa myös yli 25 euron ostoksia. Lisäksi näet sovelluksessa korttisaldosi ja tekemäsi ostot.
- Kortissani on K-Plussa-ominaisuus. Saanko Apple Paylla maksamisesta Plussa-pisteitä?
- Vastaus:
Valitettavasti toistaiseksi et vielä saa Plussa-pisteitä etkä Stockmannin maksutapaetua puhelimella maksaessasi.
- Miksi saan ostoksesta kaksi eri ilmoitusta?
- Vastaus:
Nordea Pay lähettää ilmoituksen kaikista ostoksistasi - myös muovikortilla ja netissä tehdyistä ostoksista. Apple Pay lähettää ilmoituksen kaikista Apple Pay -ostoksista. Voit poistaa ilmoitukset puhelimen asetuksista.
- Mitä teen jos puhelin katoaa?
- Vastaus:
Soita 24/7-sulkupalveluun: 020 333. Puhelimesi maksuominaisuus poistetaan, mutta voit edelleen maksaa muovikortillasi. Voit myös kirjautua sisään Apple ID-palveluun osoitteessa https://appleid.apple.com ja poistaa käytöstä haluamasi kortit.
Lähimaksamisen turvallisuus
- Mitä teen jos sovellukseen liitetty kortti katoaa?
- Vastaus:
Ilmoita katoamisesta soittamalla 24/7-sulkupalveluun: 020 333. Tämän jälkeen et voi maksaa puhelimellakaan kyseisellä kortilla.
- Mitä tietoja minusta kerätään?
- Vastaus:
Tiedot maksuista kerätään samalla tavalla kuin kortilla maksaessa. Nordea Pay ei kerää sijaintitietoja, mutta sovellus tallentaa muiden digitaalisten palveluiden tavoin käyttöön liittyvää tilastotietoa.
- Onko maksaminen turvallista?
- Vastaus:
Kyllä, puhelimella maksaminen on yhtä turvallista kuin kortilla maksaminen.
Hyvä tietää
- Mikä on Masterpass?
- Vastaus:
Masterpass on verkko-ostoksia nopeuttava oikotie maksujen vahvistamiseen. Masterpassilla maksaessasi sinun ei tarvitse syöttää erikseen kortin numeroa tai toimitusosoitetta, vaan tietosi välitetään kauppiaalle automaattisesti.
- Miten maksan Masterpassilla?
- Vastaus:
Valitse verkkokaupassa maksutavaksi Masterpass ja syötä verkkopankin käyttäjätunnuksesi. Avaa Nordea Pay -sovellus puhelimessasi, valitse maksukortti ja valitse tai syötä toimitusosoite. Vahvista maksu Nordea Tunnusluvut -sovelluksella.
- Voinko maksaa Masterpass:lla, jos minulla on Nordean Visa-kortti?
- Vastaus:
Kyllä. Voit käyttää kaikkia Nordean myöntämiä Visa- ja Mastercard-korttejasi Masterpass-maksamiseen.