- _
- Internet-, mobiili- ja puhelinpalvelut
- Usein kysyttyä
Usein kysyttyä
Usein kysyttyä tunnuslukusovelluksesta
- Tunnusluvut / PIN –koodi
- Vastaus:
Sovellus lähettää taustalla tunnuslukuja pankille käyttäjän niitä näkemättä ja tapahtumat vahvistetaan aina nelinumeroisella PIN –koodilla.
- Onko sovellus henkilökohtainen?
- Vastaus:
On. Tunnuslukusovellusta koskevat samat turvallisuusperiaatteet kuin tunnuslukukorttiakin. Älä koskaan luovuta käyttäjätunnustasi tai tunnuslukusovelluksen PIN -koodiasi kenenkään toisen käyttöön ja muista säilyttää ne aina erillään toisistaan.
- Voiko sovelluksella olla useampi käyttäjä?
- Vastaus:
Yhdellä tunnuslukusovelluksella voi olla useampi käyttäjä. Jokainen käyttäjä ottaa sovelluksen käyttöönsä omassa verkkopankissaan ja luo oman henkilökohtaisen PIN -koodin sovellukseen.
Voit lisätä käyttäjiä valikon ”Käyttäjäasetukset” –kohdasta.
Luomalla useampia käyttäjätilejä tunnuslukusovellukseen voi useampi henkilö hoitaa pankkiasioitaan samalla mobiililaitteella.
1. Avaa sovellus ja klikkaa valikkoa oikeasta yläkulmasta.
2. Valitse "Käyttäjäasetukset".
3. Valitse "lisää".
4. Valitse Nordea Suomi.
5. Valitse kieli.
6. Aloita käyttäjän lisääminen seuraamalla sovelluksessa näkyviä ohjeita.
- Toimiiko sovellus useammassa laitteessa?
- Vastaus:
Toimii. Sovellus pitää kuitenkin aktivoida laitteissa erikseen. Tarkista vielä, että tunnuslukusovellus tukee laitteesi versiota.
- Miten lataan sovelluksen laitteelleni?
- Vastaus:
Aloita sovelluksen käyttöönotto lataamalla se sovelluskaupastasi. Tämän jälkeen sinun tulee kirjautua tunnuslukukortilla verkkopankkiisi, jotta pääset tekemään sovelluksen aktivoinnin loppuun. Noudata verkkopankissa näkyviä ohjeita.
Vinkki: tunnuslukusovellus kannattaa asentaa useampaan mobiililaitteeseen.
- Miksi sovellus ei toimi mobiililaitteessani?
- Vastaus:
Tarkista, että laitteesi versio on jokin seuraavista:
- iPhone versiot iOS 10 ja uudemmat
- iPad versiot iOS 10 ja uudemmat
- Android -puhelimet ja tabletit versiot 5 ja uudemmat
Sovellus ei myöskään toimi rootatussa/jailbreikatussa laitteessa turvallisuussyistä. Roottauksen tunnistusta parannettiin edellisessä versiossa.
- Asensin tunnuslukusovelluksen, mitä teen nyt?
- Vastaus:
Voit nyt alkaa käyttämään sovellusta Nordean sekä palveluntarjoajien palveluissa verkossa.
- Miten otan käyttöön tunnuslukusovelluksen kun vaihdan puhelinta?
- Vastaus:
Tunnuslukusovelluksen turvallisuus perustuu muun muassa siihen, ettei sovellusta voi kopioida puhelimesta toiseen. Siispä jos puhelimesi vaihtuu, toimi näiden ohjeiden mukaan.
- Kirjaudu vanhalla puhelimellasi verkkopankkiin.
- Ota käyttöön uusi tunnuslukusovellus (Muokkaa verkkopankkia > Pankkitunnukset > Ota Nordea Tunnusluvut -sovellus käyttöön) ja ota talteen aktivointikoodi ja väliaikainen PIN-koodi.
- Lataa uuteen puhelimeesi tunnuslukusovellus sovelluskaupastasi.
- Kirjaudu sisään tilaamallasi aktivointikoodilla sekä väliaikaisella PIN-koodilla.
- Mistä tekijöistä turvallisuus koostuu?
- Vastaus:
Sovelluksen turvallisuus koostuu neljästä tekijästä: PIN -koodi, mobiililaite, tunnusluvut ja yhteys. Muista aina varmistaa, että käyttämäsi laite on suojattu pääsykoodilla. Tarkista jokainen tapahtuma ennen vahvistamista jotta voit varmistua siitä, että tapahtuma on itse tekemäsi.
- Mitä jos joku saa selville PIN -koodini?
- Vastaus:
Vaihda PIN -koodisi heti sovelluksen Käyttäjäasetukset -valikon kohdasta ”Vaihda PIN -koodi”.
Väärinkäyttö on mahdollista vain, mikäli henkilöllä on PIN -koodin lisäksi hallussaan myös käyttäjätunnuksesi ja mobiililaitteesi. Tässä tapauksessa soita välittömästi Nordea 24/7 –palveluun 0200 3000 pvm/mpm sulkeaksesi sovelluksen.
- Onko sovellus turvallinen?
- Vastaus:
Sovellus on turvallinen ja sitä on turvallista käyttää, kunhan muistaa suojata mobiililaitteensa pääsykoodilla ja olla paljastamatta PIN –koodia kenellekään.
- Toimiiko rootatussa/jailbreakatussa puhelimessa?
- Vastaus:
Sovellus ei toimi rootatussa/jailbreikatussa laitteessa turvallisuussyistä. Roottauksen tunnistusta parannettiin edellisessä versiossa.
- Mistä voin olla varma, että sovellus todellakin on Nordean julkaisema, eikä kopio?
- Vastaus:
Tarkista sovelluskaupasta, että sovelluksen julkaisija/kehittäjä löytyy nimellä Nordea Bank AB.
- Jos puhelin varastetaan?
- Vastaus:
Soita Nordea 24/7 -palveluun ja pyydä sulkemaan puhelimessasi ollut tunnuslukusovellus.
- Jos PIN -koodi unohtuu?
- Vastaus:
Tässä tapauksessa sinun täytyy poistaa nykyinen käyttäjätilisi sovelluksesta ja ottaa käyttöön uudelleen lisäämällä uusi käyttäjä.
Aloita käyttöönotto verkkopankissasi kirjautumalla tunnuslukukortilla.
- Ei internet -yhteyttä?
- Vastaus:
Tunnuslukusovellus toimii myös ilman internet-yhteyttä. Sovellus pyytää sinua aktivoimaan offline -tilan, mikäli verkkoa ei löydy. Voit jatkaa sovelluksen käyttöä palvelussa, kun valitset offline -tilan myös siinä.
- Miten käy tunnuslukusovellukselle jos puhelin menee rikki?
- Vastaus:
Sinun täytyy ottaa tunnuslukusovellus uudestaan käyttöösi uudessa puhelimessa. Asenna tunnuslukusovellus puhelimesi sovelluskaupasta ja tee käyttöönotto verkkopankissasi.
- Miten otan sovelluksen käyttöön ilman tunnuslukukorttia?
- Vastaus:
Soita Nordea 24/7 -palveluun 0200 3000. Saat ensin tekstiviestillä aktivointikoodin sovelluksen käyttöönottoa varten, varmennettuun puhelinnumeroosi. Sen jälkeen lähetämme sinulle postitse (4 pankkipäivää) väliaikaisen PIN-koodin. Kun olet saanut PIN-koodin käyttöösi, voit jatkaa tunnuslukusovelluksen käyttöönottoa tekstiviestitse saamasi aktivointikoodin kanssa.
Konttorista saat väliaikaisen PIN -koodin heti. Sinulla tulee olla mukanasi voimassa oleva henkilöllisyystodistus, josta voimme tarkistaa henkilöllisyytesi ja tehdä asianmukaisen tunnistamisen.
- Miksen ole saanut aktivointikoodia?
- Vastaus:
Tarkista, että puhelinnumerosi on varmennettu. Emme turvallisuussyistä lähetä aktivointikoodia varmentamattomaan numeroon. Mikäli ongelma toistuu, ole yhteydessä Nordea 24/7 -palveluun soittamalla numeroon 0200 3000.
- Mikä on Varmista puhelu Nordeasta?
- Vastaus:
Varmista puhelu Nordeasta on uusi toiminto tunnuslukusovelluksen valikossa. Uuden toiminnon avulla voit varmistaa, että saamasi puhelu tulee Nordeasta, kun älylaitteesi on online-tilassa. Toimi näin:
- Sinulta kysytään sovelluksen tunnistetta eli tunnuslukusovelluksessa käyttämäsi käyttäjätilin nimeä. Tämän jälkeen Nordea lähettää vahvistuspyynnön tunnuslukusovellukseen ja pyytää sinua syöttämään 12-numeroisen koodin, jonka saat Nordealta.
- Kun sovellus pyytää varmistuskoodia, syötä 12-numeroinen koodi.
- Jos koodi on oikea, olet varmistanut, että puhelu tulee Nordeasta ja voit keskustella pankkiasioistasi soittajan kanssa. Jos koodia ei voida varmistaa, lopeta puhelu, sillä et voi olla varma, että puhelu tulee Nordeasta.
Nordea ei koskaan pyydä asiakkaitaan kertomaan pankkitunnuksiaan.