Usein kysyttyä
Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.
Usein kysyttyä verkko- ja mobiilipalveluista
- Mihin tuotteisiin voi säästää säännöllisesti verkkopankissa?
- Vastaus:
Voit säästää tilille, rahastoihin, sijoitusvakuutuksiin ja erilaisiin kapitalisaatiosopimuksiin.
- Miksi istuntoni katkaistiin, kun olin täyttämässä korttihakemusta?
- Vastaus:
Verkkopankki-istunnon pituutta seurataan turvallisuuden vuoksi. Yhden käyttökerran pituus voi olla enintään kaksi tuntia. Kuitenkin, jos verkkopankki on käyttämättömänä yli 15 minuuttia, yhteys katkaistaan. Näin estetään yhteyksiä jäämästä auki vahingossa.
- Miksi pääsen takaisin istuntoon Takaisin-painikkeella?
- Vastaus:
Jos et päätä istuntoa painamalla Lopeta-painiketta, jää istunto tietokoneesi muistiin ja voit palata istuntoon selaimen Takaisin-painikkeella. Istuntoon palaaminen ei kuitenkaan onnistu enää 15 minuutin jälkeen.
Lopeta aina verkkopankkiasiointi napauttamalla hiirellä Lopeta-painiketta. Yhteiskäyttökoneella, esimerkiksi kirjastossa, tyhjennä myös selaimen välimuisti ja historiatiedot. - Miksi selaimeni ilmoittaa vanhentuneesta serfitikaatista?
- Vastaus:
Tarkista, että tietokoneesi päivämäärä ja kellonaika ovat oikein. Väärästä päivämäärästä johtuen selain voi luulla, että pankin käyttämä sertifikaatti on vanhentunut. Nordean sertifikaatit ovat aina ajan tasalla.
- Miksi verkkopankissa käytetään ponnahdusikkunoita (pop-up)?
- Vastaus:
Käytämme erillisiä ikkunoita harkiten. Verkkopankin ponnahdusikkunat eivät avaudu koskaan automaattisesti, vaan aina käyttäjän napauttaessa kyseiseen palveluun johtavaa linkkiä. Kaikkia uusia sivuja ei voi avata samaan ikkunaan, koska tällöin käynnissä oleva istunto voi hävitä. Ponnahdusikkunoita ei käytetä verkkopankin päivittäisissä raha-asioissa.
- Millä markkinoilla voin ostaa osakkeita verkkopankin kautta?
- Vastaus:
Voit verkkopankin kautta käydä kauppaa Helsingin pörssin lisäksi 21 ulkomaisella markkinapaikalla.
- Millä selaimilla verkkopankkia voi käyttää?
- Vastaus:
Verkkopankkia voi käyttää seuraavilla selaimilla:
- Internet Explorer, versiot 8, 9, 10 ja 11
- Firefox
- Safari
- Google Chrome
Verkkopankkia voi käyttää melko sujuvasti myös muilla selaimilla.
Huomioi, että kuvakortin suunnitteluun tarvitset vähintään Internet Explorer -selainversion 10.Kehitys- ja betaversioilla saattaa olla tuntemattomia ongelmia, eikä niiden käyttöä suositella.
- Mistä tiedän, mitä säästö- ja sijoitustuotteita minulle sopii?
- Vastaus:
Ota yhteys Nordea 24/7 -palveluumme 0200 3000 (paikallisverkkomaksu/matkapuhelinmaksu), jossa saat apua kokonaistilanteesi kartoittamiseksi.
- Miten ja missä henkilövakuutukset näkyvät verkkopankissa?
- Vastaus:
Henkilövakuutuksista Nordea MyLifen ja Nordea Henkilöturvan löydät Vakuutukset-välilehdeltä. Näet sieltä perustiedot vakuutuksestasi, kuten vakuutusturvan, vakuutuksesi voimassaoloajan, vuosimaksun ja edunsaajamääräyksen. Lainaturvan löydät Lainat-välilehdeltä lainan tietojen yhteydestä.
- Miten lopetan verkkopankin käytön turvallisesti?
- Vastaus:
Lopeta verkkopankin käyttö aina Lopeta-painikkeesta, jonka löydät oikealta ylhäältä Ohje- ja Ota yhteyttä -linkkien yläpuolelta. Kun käytät verkkopankkia yhteiskäyttökoneelta esimerkiksi kirjastossa, kannattaa selainohjelmasta tyhjentää myös evästeet (Cookies), välimuisti (Cache) sekä historiatiedot.
- Miten verkkopankki-istunto on suojattu?
- Vastaus:
Nordean verkkopankin järjestelmän ja asiakkaan koneen välinen avoimessa Internetissä kulkeva tietoliikenne on TSL-suojattua. TSL-turvakäytäntö suojaa tietoliikenteen siten, ettei ulkopuolinen tarkkailija pysty yhteyttä seuraamalla näkemään tai muuttamaan luottamuksellisia tietojasi. Myös evästeiden käyttö sekä aikakatkaisu parantavat verkkopankin käytön tietoturvallisuutta.
- Miten voin tarkistaa, onko käyttämäni sivusto TLS-suojattu?
- Vastaus:
TLS-suojauksen toiminta ilmaistaan Internet-selaimissa lukon kuvalla. Verkkopankissa ollessasi, kuvaketta napauttamalla kerran tai kahdesti selaimesta riippuen saat esiin pankin turvasertifikaatin. Lukon kuva löytyy uusimmista selaimista yläpalkista, mutta vanhemmissa selaimissa alapalkista. Jos et näe lukon kuvaa, varmista että tilarivi on näkyvissä. Saat sen näkyviin valitsemalla Näytä – Tilarivi / engl. View – Status bar.
Huom! Suojattu yhteys internetpalvelun osoiterivillä alkaa kirjainsarjalla https://. Yhteys ei ole suojattu, jos internetosoite alkaa http://.
TLS-suojausta käyttävät myös muut Internet-sivustot kuten KELAn asiointipalvelu, kun käyttäjä antaa esimerkiksi sähköiselle lomakkeelle yhteys- sekä asiointitietojaan. TLS-suojauksen avulla palveluntarjoaja parantaa käyttäjän tietosuojaa. - Olen aktiivinen sijoittaja ja teen paljon arvopaperikauppaa. Onko teillä minulle sopiva työkalu?
- Vastaus:
Nordea Investorin avulla seuraat helposti markkinoita missä ja milloin vain. Se tunnistaa käytettävän laitteen ja mukauttaa sisällön automaattisesti, käytät sitten tietokonetta, tablettia tai matkapuhelinta. Palvelun avulla voit tehdä toimeksiantoja ja käydä kauppaa silloin, kun se sinulle parhaiten sopii.
- Onko verkkopankin käyttö turvallista langattomalla yhteydellä (WLAN - Wireless)?
- Vastaus:
Turvataso on sama kuin lankaverkossa, koska langattomassakin yhteydessä verkkopankin tietoliikenne suojataan TSL-suojauksella.
Kun käytät langatonta verkkoyhteyttä kotonasi, muista suojata WLAN-verkkosi salasanalla.
- Säästän eläkevakuutukseeni tällä hetkellä 100 € kuukaudessa, voinko muuttaa maksusuunnitelmaani verkkopankissa?
- Vastaus:
Verkkopankissa voit tehdä eläkevakuutukseesi kertalisäsijoituksen, kuukausittaista säästösummaa voit muuttaa lähettämällä viestin verkkopankin postin kautta tai soittamalla Nordea 24/7 -palveluun 0200 3000 (pvm/mpm) ma-su 24h/vrk.
- Miten saan käyttööni verkkopankin katseluoikeuden?
- Vastaus:
Saat avattua palvelun konttorissamme.
- Mihin verkkopankin katseluoikeus on tarkoitettu ja missä sitä voi käyttää?
- Vastaus:
Verkkopankin katseluoikeus on tarkoitettu vain tietojen katseluun. Sitä voi käyttää tietokoneella tai mobiililaitteen selaimen kautta.
- Miksi verkkopankin katseluoikeus on otettu käyttöön?
- Vastaus:
Haluamme tarjota myös asiakkaille, joilla ei ole verkkopankkia käytössään, mahdollisuuden saada tiliotteensa sekä tilitietonsa sähköisesti.
- Miten saan poistettua verkkopankin katseluoikeuden käytöstä?
- Vastaus:
Ottamalla yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).
- Miten salasanan saa vaihdettua uuteen?
- Vastaus:
Verkkopankissa, kohdassa Muokkaa verkkopankkia / Pankkitunnukset.
- Miten toimin, jos pysyvä salasana menee lukkoon tai se unohtuu?
- Vastaus:
Jos sinulla ei ole tunnuslukukorttia, ota yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm).
- Paljonko verkkopankin katseluoikeus maksaa?
- Vastaus:
Verkkopankin katseluoikeus on maksuton.
- Voiko verkkopankin katseluoikeus tunnuksilla kirjautua esim. Veroviraston tai Veikkauksen palveluihin tai tunnistautua soitettaessa Nordea Asiakaspalveluun?
- Vastaus:
Ei voi, koska pysyvällä salasanalla kirjautuminen ei ole lain määrittelemä vahva tunnistautumistapa.
- Voinko käyttää verkkopankin katseluoikeuteen saamaani pysyvää salasanaa myös mobiilipankissa?
- Vastaus:
Et voi. Jos haluat käyttää myös mobiilipankkia, voit konttorissa käymällä muuttaa verkkopankin katseluoikeuden normaaliksi verkkopankiksi. Tämän jälkeen salasanaa voi käyttää myös mobiilipankissa. Verkkopankkisopimuksesta peritään hinnaston mukaiset kulut.
- Mitä toimintoja voin käyttää mobiilipankilla?
- Vastaus:
Mobiilipankissa voit käyttää mm. seuraavia toimintoja:
- Tilitietojen ja korttitapahtumien tarkastelu
- Kortti asetuksien muokkaus
- Kotimaan maksut
- Vahvistettavat maksut
- Siirrot omien tilien välillä
- Siirrot luottokortilta tilille
- QR- ja Viivakoodinlukija
- Maksunsaajaluettelo
- Lainat
- Verkkopankin posti
- Maksupyynnön luominen
Mobiilipankin yllä olevat ominaisuudet toimivat iPhonelle, iPadille ja Android–puhelimille. Mikäli käytössäsi on jonkin muu mobiililaite, jossa on internet-yhteys, voit käyttää mobiilipankin selainversiota osoitteessa nordea.fi.
- Mitä mobiilipankin käyttö maksaa?
- Vastaus:
Käyttö sisältyy pankkitunnusten hintaan. Tiedot tietoliikennemaksuista saa omalta operaattorilta. Osa verkkopankkipalveluista kuten korttitapahtumien selaus ovat maksullisia riippumatta siitä, millä laitteella niitä käytetään. Katso tarkemmat hinnat Mobiilipankin sivuilta.
- Mitä mobiilipankin käyttöä varten tarvitaan?
- Vastaus:
- Mobiilipankin käyttäjillä tulee olla sopimus pankkitunnuksilla käytettävistä palveluista (vähintään 15 vuoden ikä).
- Nordean uusi mobiilipankki-sovellus toimii iPadilla, Iphonella ja Android-puhelimilla.
- Muilla mobiililaitteilla, joissa on internetyhteys, voidaan käyttää Nordean verkkopankkia osoitteessa www.nordea.fi.
- Miksi palvelu ei kerro seuraavaa tunnusluvun järjestysnumeroa?
- Vastaus:
Turvallisuussyistä verkkopankin tunnuslukukortista kysytään tunnukset järjestyksessä. Jos tunnusluvun antaa väärin, palvelu kertoo asiakkaalle oikean tunnuksen järjestysnumeron +2 /-10 oikeasta tunnuksesta.
- Miksi pankkitunnukset peitetään sisäänkirjautumisessa?
- Vastaus:
Tällä estetään asiaton urkinta, kun kirjoitat pankkitunnuksia sisäänkirjautumisen tekstikenttiin.
- Milloin saan uuden tunnuslukukortin?
- Vastaus:
Saat pankilta automaattisesti uuden tunnuslukukortin, kun olet käyttänyt 60 tunnusta. Jos sinulla on käytössä verkkopankin kaupankäyntipalvelu, tulostuu uusi tunnuslukukortti automaattisesti jo 50. tunnuksen jälkeen.
Uuden tunnuslukukortin voit tilata ennen automaattista uusintaa soittamalla Nordea 24/7 -palveluun 0200 3000.
- Miten otan uuden tunnuslukukortin käyttöön?
- Vastaus:
Uuden kortin käyttöönotto tapahtuu antamalla tunnusluvuksi uudesta kortista ensimmäinen tunnus.
Tunnuslukukortin alareunassa on päivämäärä jolloin tunnuslukukortti on viimeistään otettava käyttöön. Päivämäärän jälkeen vanha tunnuslukukortti lakkaa toimimasta.
- Miksi uusi tunnuslukukortti on otettava käyttöön viimeistään tiettynä päivänä?
- Vastaus:
Vanha tunnuslukukortti poistetaan käytöstä automaattisesti turvallisuussyistä.
- Mitä teen jos olen unohtanut käyttäjätunnukseni?
- Vastaus:
Tunnuksesi löydät käyttäjätunnussopimuksestasi. Jos et löydä sopimusta, käy tarkistamassa käyttäjätunnuksesi Nordean konttorissa. Muista ottaa mukaan henkilöllisyystodistus.
- Mitä teen, jos pankkitunnukseni katoavat?
- Vastaus:
Jos epäilet, että käyttäjätunnus, tunnuslukukortti tai molemmat ovat väärissä käsissä, ota heti yhteyttä Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm), tai soita sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm) 24h/vrk, ulkomailta +358 20 333.
- Mitä teen, kun käyttäjätunnus ja tunnusluku eivät täsmää?
- Vastaus:
Voit tarkistaa tunnusluvun järjestysnumeron kirjautumalla verkkopankkiin tunnuslukukortin 80. tunnuksella.
Tämä tilanne lasketaan kuitenkin virheelliseksi yrityskerraksi. Huomaa, että viisi (5) virheellistä yrityskertaa lukitsee palvelun. Mikäli näin käy, on palvelu käytettävissä automaattisesti seuraavana päivänä. Lukituksen voit myös poistaa käymällä konttorissa.
- Miten ilmoitan väärinkäytöksestä?
- Vastaus:
Varastettujen pankkitunnusten avulla tehty väärinkäytös on rikos, josta on tehtävä rikosilmoitus poliisille. Ilmoita väärinkäytöksestä heti myös pankkiin 0200 3000 (pvm/mpm) niin suljemme pankkitunnuksesi, tai soita sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm) 24h/vrk, ulkomailta +358 20 333.
- Voiko puolisoni käyttää tunnuksiani?
- Vastaus:
Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, eikä niitä saa luovuttaa toiselle käyttäjälle.
- Kuinka paljon maksuautomaatin käyttö maksaa?
- Vastaus:
Asiakkaalta peritään normaalit automaatilla asiointihinnat. Automaattikohtaiset hinnat näet kunkin automaatin verkkosivulta osoitteessa nordea.fi.
- Miten maksuautomaatin ongelmatilanteessa tulee toimia?
- Vastaus:
Automaatissa on tarra, joka neuvoo asiakasta ongelmatilanteessa ottamaan yhteyttä asiakaspalveluumme. Samasta tarrasta ilmenee myös laitteen yksilöintitieto.
- Miten viivakoodin luvun jälkeen laskun tietoja voi muuttaa?
- Vastaus:
Painamalla Muuta -näppäintä.
- Palautetaanko maksuautomaattiin taltioitu kortti asiakkaalle?
- Vastaus:
Korttia ei palauteta asiakkaalle. Kortti hävitetään asianmukaisesti huoltoyhtiön toimesta, joilla on ainoastaan pääsy maksuautomaattiin.
- Saako asiakas uuden kortin automaattisesti maksuautomaattiin taltioituneen kortin tilalle?
- Vastaus:
Vanhaa korttia ei palauteta asiakkaalle takaisin. Maksuautomaatin ruudulla näytetään asiakkaalle tieto, että kortti on taltioitunut. Lisäksi ruudulla kerrotaan, että asiakas voi tilata taltioituneen kortin tilalle uuden kortin esimerkiksi konttorista tai Nordea 24/7:stä. Huoltoyhtiö kerää taltioidut kortit automaateilta huoltokäynnin yhteydessä ja hävittää ne asianmukaisesti.
- Voiko laskunmaksuautomaatilla maksaa Nordean luottokortilla?
- Vastaus:
Kyllä voi. Maksamisen lisäksi voi kortista tarkistaa luoton saldon.
- Miksi huijausviestissä esiintyvä vastaanottajanimi on outo?
- Vastaus:
Huijausviesteissä esiintyy vieraita vastaanottajanimiä, koska rikolliset kirjoittavat kerätyt sähköpostiosoitteet piilokopiokenttään (BCC).
- Miksi saan huijausviestejä, vaikka en ole Nordean asiakas?
- Vastaus:
Huijausviestit lähetetään summittaisesti Internetistä kerättyihin sähköpostiosoitteisiin. Nordean asiakkaat saavat viestejä markkinaosuutemme suhteessa. Kaiken roskapostin saamiseen vaikuttaa oman sähköpostiosoitteen avoin julkaisu Internetissä. Omaa sähköpostiosoitetta voi suojata roskapostiosoitteita kerääviltä roboteilta julkaisemalla osoite esimerkiksi kuvatiedostona tai korvaamalla @-merkin, esim. etunimi.sukunimi(a)yritys.fi tai etunimi.sukunimi(at)firma.com.
- Milloin huijausviestien tulo saadaan loppumaan?
- Vastaus:
Rikolliset lähettävät huijaussähköposteja ulkomailta kymmenien tuhansien saastutettujen tietokoneiden välityksellä. Pankilla tai muillakaan toimijoilla ei ole nopeita keinoja vaikuttaa huijausviestien lähettämiseen. Vain harvat roskapostisuodattimet tunnistavat kuvina toteutetut viestit roskapostiksi. Nordea selvittää aktiivisesti mahdollisia toimenpiteitä eri viranomaisten ja operaattoreiden kanssa.
- Mistä voi olla varma asioivansa Nordean eikä huijarin kanssa?
- Vastaus:
Pankki ei koskaan soita asiakkaalle pyytääkseen asiakasta luettelemaan pankkitunnuksensa, kortin numeroita tai tunnuslukuja. Pankki ei myöskään lähetä sähköpostia pyytääkseen yllämainittuja pankkisalaisia tietoja.
Turvallisinta reittiä Nordean verkkopankkiin pääset kirjoittamalla itse selaimen osoitekenttään www.nordea.fi. Verkkopankissa voit tarkistaa sivuston turvallisuuden ja SSL-suojauksen napauttamalla turvalukon kuvaa selaimen ylä- tai alapalkissa (selainversiosta riippuen).
Puhelimitse asioidessasi ota yhteys Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm).
- Mitä on phishing?
- Vastaus:
"Phishing" tarkoittaa henkilö-, kortti- tai verkkopankkien tunnistustietojen kalastelua sähköpostiviesteillä, puhelimitse ja/tai väärennetyillä verkkosivuilla. Kalastelijat käyttävät roskapostittajien tapaan eri tavoin kerättyjä sähköpostiosoitteita ja lähettävät kalasteluviestejä hyvin suurella jakelulla. He eivät tiedä minkä pankin asiakas viestin vastaanottaja on.
Kalastelijat eivät saa sähköpostiosoitteita tai muitakaan henkilötietoja pankeista. Kalastelijoiden tavoitteena on anastaa rahaa rikollisella tavalla kerätyillä tiedoilla.
- Miten voin suojautua huijareilta?
- Vastaus:
Haluamme, että verkkoasiointisi on helppoa ja häiriötöntä, joten käytämme SSL-suojausta ja muita turvallisuustekniikoita. Turvallisuutesi varmistamiseksi toivomme sinun myös muistavan muutaman tärkeän varotoimenpiteen asioidessasi verkossa:
- Älä lähetä arkaluontoisia henkilö- tai pankkitietoja muutoin kuin suojatulta verkkosivulta, jossa viestit salakirjoitetaan. Tavallinen sähköpostiviesti ei ole salakirjoitettu, vaan se vastaa ennemminkin postikortin lähettämistä. Varmista, että verkkosivu on suojattu: katso että selaimen palkissa on lukon kuva ennen kuin lähetät arkaluontoista tietoa.
- Verkkopankin sisällä oleva posti ja Chat on turvallinen tapa kommunikoida pankin kanssa.
- Asioi ainoastaan sellaisten yritysten kanssa, jotka tunnet ja tiedät luotettaviksi.
- Seuraa tili- ja korttitapahtumiasi. Varmista, että sinua veloitetaan vain tapahtumista, jotka olet itse tehnyt. Jos huomaat virheitä tilitiedoissasi, ilmoita siitä heti ja soita Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm).
- Phishing-viestien ja muun roskapostin saamista voit vähentää tarkistamalla, miten monessa paikassa Internetissä oma sähköpostiosoitteesi on julkaistu. Muuttamalla osoitteesi muotoon etunimi.sukunimi(a)yritys.fi tai korvaamalla @-merkin jollain muulla tavalla voit estää sähköpostiosoitteita keräävää robottia tunnistamasta yhteystietoasi sähköpostiosoitteeksi.
- Olen saanut huijausviestin. Mitä teen?
- Vastaus:
Jos saat sähköpostiviestin jossa sinua pyydetään antamaan pankkiasiointiisi liittyviä tietoja, on viestit syytä tuhota eikä niihin tule missään nimessä vastata. Jos olet luovuttanut pankkitunnuksiasi vääriin käsiin, ilmoita siitä välittömästi ja soita Nordea 24/7:ään 0200 3000 (pvm/mpm) tai sulkupalveluun 020 333(24 h/vrk).
Voit raportoida huijausyrityksestä pankkiin. Keräämme phishing-viestejä tutkimustarkoitukseen.
Huomaa, että
- yllä olevaan sähköpostiosoitteeseen ei voi lähettää häiriöviesteihin liittyviä kysymyksiä, vaan sitä käytetään ainoastaan huijausepäilyjen raportointiin.
- sähköpostiisi ei vastata, mutta lähettämääsi tietoa voidaan hyödyntää haitallisten verkkosivustojen jäljittämiseksi ja sulkemiseksi.
- Onko Nordean nimissä lähetetty englanninkielinen tiedustelu aito vai huijausta?
- Vastaus:
Nordea ei koskaan tiedustele pankkitunnuksia tai korttitietoja sähköpostitse. Tiedotamme verkkopankkiin liittyvistä muutoksista nordea.fi-etusivulla, verkkopankissa tai tarvittaessa Nordean verkkopankin suojatulla postilla.
- Tulevatko huijausviestit sähköpostiini verkkopankin käytön jälkeen?
- Vastaus:
Verkkoliikenne on salakirjoitettu asiakkaan ja pankin välillä. Verkkopankki-istunnossa sähköpostisoitteita ei käsitellä. Verkkopankkikäytöllä ja huijausviesteillä ei ole minkäänlaista yhteyttä.