Usein kysyttyä
Usein kysyttyä tunnuslukulaitteesta
- Mikä on tunnuslukulaite?
- Vastaus:
Tunnuslukulaite on vaihtoehto tunnistautumiseen asiakkaillemme, joilla ei ole älypuhelinta tai tablettia, johon saisi asennettua tunnuslukusovelluksen.
Tunnuslukulaite on kevyt, pienikokoinen ja kulkee kätevästi mukana esimerkiksi lompakon korttitaskussa. Tunnuslukulaite tullaan lanseeraamaan asiakkaille myöhemmin. Asiakkaita tiedotetaan, kun tunnuslukulaite on tilattavissa. Tuomme myös puhuvan tunnuslukulaitteen näkövammaisten asiakkaidemme käyttöön.
- Mihin tunnuslukulaitetta käytetään?
- Vastaus:
Tunnuslukulaitteella kirjaudut verkkopankkiin ja tunnistaudut Nordea 24/7:aan. Voit myös maksaa turvallisesti verkko-ostoksesi ja tunnistautua muiden palvelutarjoajien palveluihin. Eli käytät tunnuslukulaitetta samalla tavalla, kuin tunnuslukukorttiakin.
- Milloin tunnuslukulaite on saatavilla?
- Vastaus:
Laite on tilattavissa omasta verkkopankistasi tai soittamalla 24/7 asiakastukeen, tai voit saada sen mukaasi käymällä konttorissa.
- Miten otan tunnuslukulaitteen käyttöön?
- Vastaus:
- Kirjaudu verkkopankkiin olemassa olevalla tunnistautumismetodilla. Metodi voi olla joko tunnuslukukortti tai tunnuslukusovellus. Saat laitteen mukana myös oppaan, jossa neuvotaan laitteen käyttöönotossa.
- Valitse "Muokkaa verkkopankkia", "Pankkitunnukset". Valitse listasta tunnuslukulaite ja klikkaa "Ota käyttöön".
- Tarkista ja vahvista matkapuhelinnumerosi.
- Saat matkapuhelimeesi aktivointikoodin.
- Käynnistä tunnuslukulaite painamalla laitteen OK -näppäintä.
- Tunnuslukulaite pyytää aktivointikoodia. Anna tunnuslukulaitteeseen aktivointikoodi jonka sait tekstiviestillä. Paina OK –näppäintä.
- Tunnuslukulaite pyytää valitsemaan PIN-koodin. Valitse oma henkilökohtainen PIN-koodi ja anna se kahdesti tunnuslukulaitteeseen. Paina OK.
- Tunnuslukulaite on nyt valmiina käyttöön.
- Mitä tapahtuu, jos joku ulkopuolinen saa laitteen haltuunsa ja yrittää käyttää sitä?
- Vastaus:
Laite on suojattu PIN-koodilla, joka on ainoastaan laitteen omistajan tiedossa.
- Jos annat PIN-koodin väärin viisi (5) kertaa, kysyy laite PUK-koodia.
- Jos annat PUK-koodin väärin 10 kertaa, on laite käyttökelvoton. Tällöin sinun tulee tilata laite uudestaan ja tehdä aktivointi uudelleen.
- Mikä on PUK-koodi?
- Vastaus:
Lyhenne tulee sanoista "Personal Unblocking Key" ja sitä käytetään lukkiutuneen laitteen avaamiseksi. Mikäli laitteesi kysyy PUK-koodia, ole yhteydessä Nordea 24/7:ään, jossa laite pystytään avaamaan.
- Kuinka pitkäikäinen laite on?
- Vastaus:
Laitteen kestoajaksi on arvioitu n. seitsemän vuotta riippuen käytöstä.
- Mitä virtalähdettä laite käyttää?
- Vastaus:
Laite käyttää virtalähteenään pattereita, joiden teho kestää n. seitsemän (7) vuotta riippuen käytöstä. Pattereita ei tarvitse vaihtaa. Mikäli laitteesta loppuu virta tai se ei toimi, tulee sinun tilata uusi laite.
- Mikä näyttö laitteessa on?
- Vastaus:
LCD-näyttö.
- Mitkä ovat laitteen tarkat mitat?
- Vastaus:
Mitat: 50.0 mm x 76.0mm x 3.8 mm
Paino: 18gr
Näppäimistö: 12 näppäintä 0-9 sekä painikkeet OK ja C
- Onko ympäristöystävällisyys otettu huomioon laitteen valmistuksessa?
- Vastaus:
Kyllä, laite on valmistettu ecodesign direktiivin 2009/125/EC mukaisesti.